Петър Мутафчиев: Ръководството на БДЖ излъга за състоянието на железницата

Ръководството на БДЖ е излъгало министъра за реалното състояние на железницата. Странен е подходът на Министерството, че ще изчака цяла седмица, за да приеме оставките им. Това каза Петър Мутафчиев – председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура и бивш министър на транспорта, пред БНР.

Вчера изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, главният финансист на компанията Филип Алексиев и третият член на Съвета на директорите – Велик Занчев подадоха оставка. В началото на месеца пък транспортният министър Росен Желязков назначи пълен одит на Държавните железници. Причината са съмнения за злоупотреби на най-високо ръководно ниво.

От изявлението на транспортния министър стана ясно, че има сериозно недоверие към ръководството на БДЖ, подчерта Петър Мутафчиев. Той припомни, че седмица преди оставките от ръководството на дружеството са декларирали пред министъра, че БДЖ е в стабилно състояние, няма проблем с осигуряването на обществената поръчка за пътническите превози, а също и че стабилността на финансовото състояние на дружеството е много добро.

Седмица след това идват всички тези проблеми, подчерта експертът.

Според Мутафчиев ръководството на БДЖ не е имало ясна стратегическа цел за развитието на железницата. През годините предприятието свиваше дейност и правеше компромиси с ремонтите, добави той. Според него е напълно наложително да се завиши контролът в тази посока.

По думите на експерта след вътрешния одита, назначен от министъра на транспорта, ще излязат интересни неща, ако се покаже реалното състояние на БДЖ. Той подчерта обаче, че не се коментират важните въпроси, като например какво се случва с „Товарни превози“.

„Време е да се наложат основните правила на корпоративното управление в държавните предприятия и най-вече в железопътното. Време е да сложим ред и правила. Важно е как ще подбереш хората. Важно е да изчезне максимално политическият елемент. Трябва да има ясни ангажименти за това в средносрочен план какво възнамеряват да постигнат, колко ще увеличат приходите, по какъв начин ще подходят, какви инвестиции ще се направят, какви гаранция, настоява Петър Мутафчиев. – От другата страна е държавата и нейната регулаторна функция.“

локомотив на бдж
ЖП транспорт

Пожар избухна във влака Варна-Шумен

октомври 4, 2024

Пожар избухна във влака Варна–Шумен, съобщават от МВР. Пътник във влака Варна-Шумен е забелязал дим във втори вагон. Той незаб…