Петър Мутафчиев: Спирането на „Юбер“ не решава проблема, топката е в държавата

 

Решението на Върховния административен съд за спиране на дейността на платформата за споделени пътувания "Юбер" не решава проблема между такситата и новите технологии. Това заяви пред Клуб Z  бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.

    "Реално проблемът с "Юбер" не е много по-различен от този с големите таксиметрови фирми. Големият спор е дали всеки един шофьор трябва да е регистриран като превозвач или фирмата. Той не е разрешен от държавата и от години продължава дебата по него. Кой всъщност е превозвач? Това изобщо превозна дейност ли е? "Юбер" твърдят, че не са превозвач. Те осъществяват услуга, извършвана от гражданите. Всичко това трябва да се изясни, за да можем да кажем: "Да тази услуга трябва да съществува" или "Не, не трябва да я има", категоричен е Мутафчиев.

Според него казусът "Юбер" е изпитание за това доколко гъвкави са държавните регулации към новите технологии.

    "Целият този дебат не е български, а стои в целия ЕС. Държавата ни, а и Европейската комисия, нямат ясна позиция по този казус. Новите технологии ни поставят пред предизвикателства и това е идеален пример как бизнес инициативността на хората чрез новите технологии предизвиква държавата да бъде много по-адекватна в законодателството, за да може да регламентира тези процеси. Не може чисто и просто с решението на ВАС да мислим, че сме решили проблема. Той си остава и стои както пред държавата, така и пред българските граждани. Ако питаме хората, те ще кажат: "да"  – това е една по-добра услуга, при която на по-добра цена получаваме по-добро качество. Но и позицията на държавата и на таксиметровите превозвачи, че това е нерегламентиран превоз на пътници, е разбираема. Всичко опира до държавни решения", добави бившият транспортен министър.

Според него пътищата за решаване на проблема са два. От една страна трябвало да се търси законодателно решение, а от друга – компанията да се регистрира като превозвач.

    "Стои и въпросът за застраховките. Чия е отговорността при възникване на пътнотранспортно произшествие с пострадали и загинали хора? Това засяга цялото общество", каза още Мутафчиев.

След медийното оповестяване на решението на ВАС, забраняващо "Юбер", във фейсбук тръгна подписка за протест срещу него. Тя е озаглавена "Върховен административен бакшиш" и призовава гражданите на София да изразят утре в 18,30 часа позицията си за решението на магистратите пред сградата на съда.

Междувременно проверка на Клуб Z установи, че в Комисията за защита на потребителите и в Европейския потребителски център няма нито една жалба срещу услугите, предлагани от "Юбер".

От интернет платформата съобщиха, че тепърва ВАС трябва да се произнесе по тяхната жалба срещу решението на Комисията за защита на конкуренцията. Според "Юбер" тя нарушавала европейското законодателство.

 

Източник: http://clubz.bg, 29.09.2015г.

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]