Изцяло нов "Български железопътен холдинг", в който да се влеят БДЖ и НКЖИ, да поеме управлението на железопътния транспорт в България.
Това предлагат в Стратегия за реформи екип от експерти, начело с бившия директор на БДЖ Йордан Мирчев. За да се спаси железницата, екипът предлага общините да заявяват дали и колко влака ще са им необходими месечно, а по губещите линии да се движат вагони, превърнати в мотриси.
Екипът на професор Йордан Мирчев предлага:
– през 2015 г. да се разработи изцяло нова транспортна схема, която да отчете къде колко хора и колко често пътуват с влак;
– през 2016 г. 160 пътнически влака да бъдат рециклирани и част от тях – превърнати в шинобуси;
– през 2017 г. да се купят нови влакове само за дълги разстояния. Губещите линии да бъдат закрити.
Проф. Йордан Мирчев, бивш директор на БДЖ: "Колкото и да са финансово зле общините, те трябва да са заинтересовани, да направят едно сдружение всички общини, през които минава дадената жп линия и се обслужва от пътнически влакове, и по някакъв начин да се промени статута. Защото ако това не го направят, не оставят друга възможност освен линията да бъде закрита".
Предложението на професор Мирчев е новите влакове Сименс да се движат по крайградските линии, а за по-дългите да бъдат закупени нови влакове – които да развиват до 160 км. в час.
Едно е ясно, според синдикатите – нови влакове трябва да се купят, но трябват не 350, а 600 милиона.
"То е без алтернатива това. Всички са наясно с диагнозата защо БДЖ не е добре. БДЖ не е добре, защото не е конкурентоспособен, а една от причините да не е конкурентоспособен е точно подвижният състав. Ето, сега сме в една от новите мотриси – виждате каква е разликата между тази и другите – стари", посочва Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите – КНСБ.
Не луксозна, а надеждна железница ни трябва, казва бившият шеф на Националната жп компания Симеон Ананиев, който твърди, че отчаяно се нуждаем от нова транспортна схема.
"От това ние трябва да изходим – колко са хората за Пътнически, къде живеят, с какво пътуват? Ще трябва да отчетем и народопсихологията.
Оказва се, че българският народ предпочита здрави и евтини, а не луксозни. – Железници. – Да", заявява Ананиев.
Изцяло нова структура и на Товарни превози, предлага професор Йордан Мирчев. Губещата с главоломни темпове компания или трябва да се преструктурира, или да се приватизира.
"Пазарното поведение на държавния превозвач е под всякаква критика за разлика от частните превозвачи, които гонят и търсят диалог с клиентите на жп услугата", посочва проф. Йордан Мирчев, бивш директор на БДЖ.
"Там имаме голям проблем. Проблемът е голям, защото аз не знам какво се случи, но в последните 3-4 месеца имаме срив с около 30% на оборота на товарите и на средствата", коментира Бунев.
Стратегията си за реформа екипът на проф. Мирчев ще внесе в Транспортната комисия. Планът за реформи на БДЖ и Транспортното министерство още се чака, съобщи БНТ.
Източник: БНТ