Предлагат алтернативна реформа в БДЖ

Изцяло нов "Български железопътен холдинг", в който да се влеят БДЖ и НКЖИ, да поеме управлението на железопътния транспорт в България.

Това предлагат в Стратегия за реформи екип от експерти, начело с бившия директор на БДЖ Йордан Мирчев. За да се спаси железницата, екипът предлага общините да заявяват дали и колко влака ще са им необходими месечно, а по губещите линии да се движат вагони, превърнати в мотриси.

Екипът на професор Йордан Мирчев предлага:

– през 2015 г. да се разработи изцяло нова транспортна схема, която да отчете къде колко хора и колко често пътуват с влак;

– през 2016 г. 160 пътнически влака да бъдат рециклирани и част от тях – превърнати в шинобуси;

– през 2017 г. да се купят нови влакове само за дълги разстояния. Губещите линии да бъдат закрити.

Проф. Йордан Мирчев, бивш директор на БДЖ: "Колкото и да са финансово зле общините, те трябва да са заинтересовани, да направят едно сдружение всички общини, през които минава дадената жп линия и се обслужва от пътнически влакове, и по някакъв начин да се промени статута. Защото ако това не го направят, не оставят друга възможност освен линията да бъде закрита".

Предложението на професор Мирчев е новите влакове Сименс да се движат по крайградските линии, а за по-дългите да бъдат закупени нови влакове – които да развиват до 160 км. в час.

Едно е ясно, според синдикатите – нови влакове трябва да се купят, но трябват не 350, а 600 милиона.

"То е без алтернатива това. Всички са наясно с диагнозата защо БДЖ не е добре. БДЖ не е добре, защото не е конкурентоспособен, а една от причините да не е конкурентоспособен е точно подвижният състав. Ето, сега сме в една от новите мотриси – виждате каква е разликата между тази и другите – стари", посочва Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите – КНСБ.

Не луксозна, а надеждна железница ни трябва, казва бившият шеф на Националната жп компания Симеон Ананиев, който твърди, че отчаяно се нуждаем от нова транспортна схема.

"От това ние трябва да изходим – колко са хората за Пътнически, къде живеят, с какво пътуват? Ще трябва да отчетем и народопсихологията.

Оказва се, че българският народ предпочита здрави и евтини, а не луксозни. – Железници. – Да", заявява Ананиев.

Изцяло нова структура и на Товарни превози, предлага професор Йордан Мирчев. Губещата с главоломни темпове компания или трябва да се преструктурира, или да се приватизира.

"Пазарното поведение на държавния превозвач е под всякаква критика за разлика от частните превозвачи, които гонят и търсят диалог с клиентите на жп услугата", посочва проф. Йордан Мирчев, бивш директор на БДЖ.

"Там имаме голям проблем. Проблемът е голям, защото аз не знам какво се случи, но в последните 3-4 месеца имаме срив с около 30% на оборота на товарите и на средствата", коментира Бунев.

Стратегията си за реформа екипът на проф. Мирчев ще внесе в Транспортната комисия. Планът за реформи на БДЖ и Транспортното министерство още се чака, съобщи БНТ.

Източник: БНТ

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…