През летище София с личен асистент

 

Трябва само да уведомят аеропорта предварително за специфичните си изисквания
Притеснявам се! Предстои ми полет, а цяла нощ не можах да мигна, защото си мисля, че няма да мога да се оправя на летището съвсем сама". Това обяснява незряща жена на таксиметровия водач, докато пътува към летище София. "Притеснявам се, въпреки че ми обясниха, че там работи служба, която се грижи за хората с увреждания", продължава да говори жената до слизането си от таксито пред "Заминаващи" на Терминал 2.
Така започва специализираният информационен клип за обслужване на пътници с увреждания или с ограничена подвижност, качен на сайта на летище София преди няколко месеца. Клипът е хубав, не само защото предварително отговаря на всички въпроси и премахва и наймалкия повод за притеснение, а и защото е пригоден както за незрящи (обясненията са кратки, а звукът – силен), така и за глухонеми (цялата информация е дублирана със субтитри).
Клипът се открива само с
3 кликвания вляво на сайта: 1. на "Пътниците – права и препоръки", 2. на "Права и препоръки към пътниците" и 3. на "Пътници с ограничена подвижност". Информацията дава ясна представа какво му предстои на човек, дори и ако той никога в живота си не е стъпвал на летище . Това е смисълът и на цялата дейност на специализирания отдел "Индивидуални пътнически асистенти", в който се трудят 36 служители на аеропорта – да подпомагат не само пътниците с увреждания, но и всички, които имат някаква бариера при пътуване, включително възрастова или езикова.
Единственото задължение на пътника с някакви проблеми е да уведоми 48 часа предварително своята авиокомпания или агенция, че има нужда от помощ, като посочи специфичните си нужди. Но дори и да пропусне това, на самото летище пътникът с проблеми може да поиска помощ чрез специално обозначените колонки за връзка с отдел "Индивидуални пътнически асистенти" само с вдигане на телефонната слушалка. Такива колонки има и пред, и в двата пътнически терминала. До 5 минути след вдигането на слушалката при нуждаещия се пристига неговият индивидуален асистент, за да го преведе през всичките процедури за чекиране и проверки за сигурност, митнически и граничен контрол. Служителят от отдела асистира на пътника с проблеми също и в търговските обекти и в специализираните тоалетни и го изпраща лично до самолета. Като всичко това не струва нито една стотинка на пътника с увреждания. Всички разходи по асистирането се поемат от авиокомпаниите. До създаването на отдела летището обслужваше пътници с увреждания от дъжд на вятър.
Преди 6 г. появата само на един човек в инвалидна количка изправяше служителите на нокти.
Днес между 70 и 90 пътници с увреждания или ограничена подвижност преминават дневно през летище София. Някои от тях пристигат специално, за да си направят някаква операция у нас, други пък минават през него след такава. Често това са ощетени от съдбата хора, още неизгубили любопитството си към живота и света. През зимата в ролята на пътници с увреждания през летище София преминават скиори с фрактури, получени по ски пистите у нас. Редовно на балнеолечение в България пристигат и по половин самолет граждани на Израел, тъй като разходите за него се признавали от тяхната здравна каса.
Най-много пътници с увреждания летище София обслужва в понеделник, сряда, петък и неделя
През последните 3 г. броят им непрекъснато нараства, което наложи назначаването на 8 нови служители в отдел "Индивидуални пътнически асистенти". През миналата година летище София е обслужило 20 523 пътници с ограничена подвижност (средно 57 на ден). От началото на тази година до 13 юни включително те са 7938. Нарастването на броя им е осезателно – 9% през 2011 г,. 12% през 0212 г. и 23% през 2013-а (когато у нас се проведе Олимпиадата за глухи). От началото на годината до края на май броят на пътниците с увреждания е с 10% над тези за 5-те месеца на миналата.
Традиционно най-много пътници с ограничена мобилност превозва "България ер", следвана от авиокомпаниите от групата на "Луфтханза", "Уиз еър" и др. Най-много хора с увреждания пътуват от и за летищата в Лондон, Тел Авив, Франкфурт, Мюнхен, Амстердам, Манчестър и Париж.
Понякога се случва с един самолет да пътуват по 3-4 трудноподвижни пътници (на носилки), които трябва да бъдат свалени или качени със специализиран автомобил (т.нар. амбулифт).
Именно нарастването на броя на обездвижените пътници застави ръководството на летище София да проведе процедура за закупуване на втори, а сега – и на трети амбулифт. Очаква се последният да бъде доставен през октомври тази година и да реши проблемите с обслужването на тези пасажери в пиковите часове. Най-много пасажери с увреждания са пристигали накуп от Тел Авив – 25 души с един полет на израелската авиокомпания "Ел Ал". Всяка авиокомпания може да наложи ограничение за броя на пътниците с увреждания на борда на самолетите си за един полет, отчитайки мерките за безопасност, местата и екипажа, но обикновено лимитът е под 50% от пътниците.
Услугата ползват бременни и старци
Услугата "индивидуален пътнически асистент" на летище София могат да ползват не само хора с всякакви увреждания – физически, психомоторни и пр. Тя се предоставя винаги и на пътници с всякакви други бариери, включително и на по-възрастни или пълни хора, бременни и дори на родители с много деца, без да се уточнява колко "много"! Услугата ползват дори и хора с някакъв говорен или дори чисто езиков проблем, които не могат сами да се оправят на летището. Напълно достатъчно е само някой от тях да вдигне слушалката на специализираната колонка, маркирана с всички опознавателни знаци, за да цъфне до него индивидуален пътнически асистент. Разбира се, задължението за 48-часовото предварително уведомяване е важно, за да може ръководството на отдела "Индивидуални пътнически асистенти" да планира дейността си, но услугата не се отказва на случайни пътници. Единственото, което те трябва да проявят, е малко търпение в пикови моменти, когато наличният персонал едва смогва да обслужи нарастващия брой пътници с някакви проблеми.
Особено важно да уведомят своята авиокомпания 48 часа предварително обаче е изискването за незрящите пътници с кучета водачи. Целта е тя да осигури без проблем превоза на водача според правилата за превоз на асистиращи животни.
При кацане индивидуалните пътнически асистенти поемат пътниците с проблеми от екипажа на самолета, съпровождат ги при получаването на багажа и ги отвеждат до техните посрещачи или им наемат и ги настанят в такси или автобус.

Източник: в-к Стандарт, 19.06.2014

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]