При произшествията с леки самолети годишно у нас десет падат на земята

Припроизшествията с леки самолети между 8 и 10 малки самолета падат всяка година у нас. Само 7-8 на сто от инцидентите във въздуха с леките летателни апарати обаче се дължат на отказ на техниката, останалите са заради субективен фактор – човешка грешка. Това заяви в Албена Христо Христов, директор на звеното за разследване на произшествия на въздушния, водния и железопътен транспорт към Министерството на транспорта . Той бе гост лектор на семинар на тема „Основни фактори, водещи до реализиране на авиационни събития в авиацията”, организиран от Асоциацията на собствениците на въздухоплавателни средства и пилотите в България. Статистиката на се води от 2001 г. За този период са регистрирани 108 инцидента, 30 на сто от които попадат в графа „сериозни произшествия”. „Когато казвам, че между 80 и 90 процента от инцидентите се дължат на субективен фактор, имам предвид на първо място – неподготвеността на пилота да извърши конкретния полет. На второ място идва несъобразяването с климатичните промени. Собствениците летят със самолетите си предимно през уикендите. През лятото едно разстояние от 400 км се взема за 2 часа, но за това време метеорологичната обстановка се променя три пъти. Ако пилотът не е подготвен предварително, може да попадне в инцидент във въздуха. Тоест, той трябва да обърне сериозно внимание към подготовката за полета още на летището, да извърши така наречената предполетна подготовка – проверка на масла, горива, изобщо дали всичко е наред в машината. Авиоинциденти стават и когато пилотът иска да изпълни елементи от висш пилотаж, без да е подготвен за това”, обясни Христов. През последните 1 – 2 години произшествията в леката авиация са се засилили, подчерта той. На година стават по 8 – 10 инцидента, обикновено на десет случая се пада по една жертва. Останалите произшествия свършват със счупени самолети, но с оцелели бизнесмени пилоти. В България има и нелегални леки самолети. За тях звеното, което ръководи той, научава едва когато настъпи произшествието. По миналата седмица е имало в Узунджово инцидент. Пилотът, който е и собственик на самолета, излетял, но се появил страничен вятър и машината се сринала. По време на разследването станало ясно, че самолетът изобщо не е регистриран. Чуждестранен пилот пък попаднал в комична ситуация на летище София. Той не знаел схемата на летището и вместо към пистата, тръгнал срещу кулата. После се завъртял обратно и със зигзагообразни движения все пак кацнал. Не успял обаче да намери пътеката за рулиране и се заврял в ремонтно хале, което не работело.

Източник moreto.net

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]