Интервю с министър Ивайло Московски.
Какво е решението за изхода от кризата с БДЖ? Кога очаквате да има напредък в плана за стабилизирането и оздравяването на дружеството?
За съжаление се налага отново да изготвяме план за стабилизирането на държавния железопътен превозвач, защото планът, който следвахме, е прекратен след края на предишния ни мандат. В него бяха включени и се изпълняваха редица непопулярни мерки, но точно благодарение на част от тях дълговете на „БДЖ
– Товарни превози“ ЕООД бяха сведени до 3 млн. лв. Сега задълженията са 14,5 млн. лв. При това положение трябва да се разглеждат варианти, при които да постъпят финансови средства, различни от тези, заложени в държавния бюджет, или те да бъдат увеличени. Това ще се обсъжда с Министерството на финансите, с правителството.
Ще продължим да работим по приватизацията на „Товарни превози“, защото това е най-доброто решение. Не трябва да се забравя, че най-големият товародател на БДЖ е подал искане за лиценз, който засега му е отказан, защото не отговаря на заложените условия. Но рано или късно ще ги покрие и тогава БДЖ няма да има какво да вози. Затова е необходимо да се намери решение, преди да стигнем до подобна ситуация.
Ще инициирате ли реформа в жп сектора?
Мислим по вариант за прехвърляне на „БДЖ -Пътнически превози“ към Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Само по този начин дружеството ще може да покаже финансова стабилност и да бъде бенефициент по оперативни програми, да кандидатства и да спечели финансиране, нужно за закупуване на нов подвижен състав. Пак казвам, че това все още е само вариант, който трябва да бъде обсъден на ниво правителство, Европейска комисия и Световна банка.
Крайната цел е да имаме развиващ се железопътен транспорт с модерна инфраструктура и нови влакове. Само така ще привлечем и пътници, и товари.
Какви са плановете ви за електронното управление?
Започна проектирането на интермодален терминал в Пловдив. Какви са плановете за останалите проекти за интермодални терминали?
Очакваме в най-кратки срокове да стартираме и физическото изпълнение на интермодалния терминал при Пловдив. Със средства по ОП „Транспорт“ се подготвя и проект за терминал при Русе. По новата Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ сме заделили 25 млн. евро за интермодални терминали. Като цяло тези логистични центрове са много Важни за развитието на транспорта и трябва да полагаме усилия и да търсим и други източници на финансиране, в това число и публично-частно партньорство.
От какви инвестиции се нуждае пристанищната и летищната инфраструктура?
Голяма част от речните и морските ни пристанища се нуждаят от сериозни инвестиции за поддържане и развитие на своята инфраструктура, но в настоящата ситуация на финансова криза за нас е изключително трудно да заделим такъв голям ресурс, какъвто е необходим за тяхната модернизация. Концесионирането на пристанищни терминали е добър вариант за привличане на частни капитали и инвестиции, като същевременно обектите остават държавна собственост. Подходът позволява да бъдат вложени средства в модернизацията им, да бъдат въведени нови технологии и привлечени товари, като съответно това би повишило ефективността на портовете.
Източник: в.Строител