Пускат влак стрела до Видин през Ботевград
Идеен проект, разработен преди време, предвижда от София до Видин да се пътува с влак, развиващ скорост от 160 км/ч, като за целта се изгради ново трасе през Ботевград, пише „Монитор”. Това би позволило с по-малко спирания да се стига до крайдунавския град за около 2 часа.
„Между Мездра и София през Ботевград ще има нова двойна линия, а старата през Искърското дефиле ще остане само за крайградски влакове”, пояснява инж. Иво Янакиев от Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ).
„Трасето през Ботевград ще е малко по-късо, но основното му предимството е в бързината – 160 км/ч. В Европа под влак стрела се разбира скорост над 250 км/ч. През дефилето в момента максималната е 70 км/ч”, казва той.
Според експерта важно е обаче и българските превозвачи да правят инвестиции за модерен подвижен състав. БДЖ не разполага с подвижен състав за скорост над 140 км/ч.
По новата линия ще има много тунели. Един от тях се предвижда да е 12 км и ще по-дълъг от Козница, който е засега е най-големият у нас. Ще е между Столник и Руска Бяла
„Подобни съоръжения трябва да се строят по евростандартите и за това излизат много скъпо. Изискванията са много високи. На всеки 500 м трябва да има проходи за евакуация. При необходимост да има и трета тръба между двете”, обяснява експертът.
По думите му по новото трасе София-Столник-Ботевград-Мездра големите разлики във височината в Балкана ще се преодолява и с големи мостове. „Нямаме друг шанс. Съвременните жп линии изискват подобни съоръжения”, поясни Янакиев.
Според него за реализация на новото трасе ще започне да се мисли, след като бъде завършена към 2023 г. модернизацията на отсечката Видин-Медковец, което означава, че поне до края на десетилетието няма да има влак през Ботевград. При наличие на средства може да се възложи подготовката на технически проекти.
Големият тунел би струвал около 20 000 евро на метър смята инженерът и добавя, че тунелът под Алпите при Сен Готар, дълъг 57 км, е започнат през 1999 г. „Вече е пробит. Сега го довършват и тестват и през юни догодина планират да го пуснат.
Финансира се изцяло от Швейцария, като след референдум там са решили да се увеличат акцизите за някои стоки. Цената му е излязла 13 млрд. евро. Половината от нея е за системи за безопасност”, пояснява Янакиев.
Източник: БЛИЦ