Железопътната връзка от София до Адриатическо море ще бъде изградена до 2030 г.

Днес /14.07.2021 г. / за пръв път се състоя тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания “Железопътна инфраструктура”, “Македонски железници – Инфраструктура” и “Албански железници “, на която се обсъди изграждането на транспортния коридор №8. В нея участваха генералният директор на ДП НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на “Македонски железници ” – Хари Локвенец  и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на “Албански железници”. Беше подписано споразумение за създаване на съвместна експертна група, която да работи по проектите, които се изпълняват в трите страни. Такава група България има с Република Северна Македония /РСМ/, която работи по проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари. „Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България вече има 12 такива оператора, заяви генералният директор на НКЖИ инж.  Папукчийски. В Република Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи. По време на работното заседание стана ясно, че проектирането и строителството в участъците, които влизат в коридора,  са напреднали доста, проблемен е един участък между РСМ и Албания в близост до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващият месец се очаква проектът за трасето да бъде доуточнен  и през септември да се проведе нова среща на трите железопътни администрации  в Албания.

Дължината на транспортния коридор №8 е около 500 километра. Българската част е 101 км в участъците  София – Перник, Радомир – Гюешево, със срок на изпълнение на строителните дейности 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни. Теренът на българска  територия е много тежък – с три тунела и 20 моста, за да бъде  преодоляна надморска височина, която генерира наклон от 31 промила. Към момента в трите държави са изградени около 150 километра от железопътната връзка. РСМ и Албания са осигурили финансиране чрез заеми за проекта, а България разчита на финансиране от Механизъм за свързана Европа (МСЕ). За изграждането на българската  част от жп коридора  са нужни 1.2 млрд. евро.

Влак на бдж
ЖП транспорт

Пътнически влак дерайлира

юни 11, 2024

Затруднено е движението на влаковете, които преминават през Подбалканската железопътна линия поради излизане от релсите на локомотив и дв…