Днес /14.07.2021 г. / за пръв път се състоя тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания „Железопътна инфраструктура“, „Македонски железници – Инфраструктура“ и „Албански железници „, на която се обсъди изграждането на транспортния коридор №8. В нея участваха генералният директор на ДП НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на „Македонски железници “ – Хари Локвенец и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на „Албански железници“. Беше подписано споразумение за създаване на съвместна експертна група, която да работи по проектите, които се изпълняват в трите страни. Такава група България има с Република Северна Македония /РСМ/, която работи по проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари. „Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България вече има 12 такива оператора, заяви генералният директор на НКЖИ инж. Папукчийски. В Република Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи. По време на работното заседание стана ясно, че проектирането и строителството в участъците, които влизат в коридора, са напреднали доста, проблемен е един участък между РСМ и Албания в близост до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващият месец се очаква проектът за трасето да бъде доуточнен и през септември да се проведе нова среща на трите железопътни администрации в Албания.
Дължината на транспортния коридор №8 е около 500 километра. Българската част е 101 км в участъците София – Перник, Радомир – Гюешево, със срок на изпълнение на строителните дейности 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни. Теренът на българска територия е много тежък – с три тунела и 20 моста, за да бъде преодоляна надморска височина, която генерира наклон от 31 промила. Към момента в трите държави са изградени около 150 километра от железопътната връзка. РСМ и Албания са осигурили финансиране чрез заеми за проекта, а България разчита на финансиране от Механизъм за свързана Европа (МСЕ). За изграждането на българската част от жп коридора са нужни 1.2 млрд. евро.