Пуснаха бързи трамваи по бул.“България“

След 4,5 месечно прекъсване пуснаха дългоочакваните трамваи по булевард "България". По обновеното 3,7-километрово трасе вече се движат новите полски мотриси PESA, които бяха закупени в края на миналата година за 33,5 млн евро. Те са нисък под и климатик и се движат почти безшумно по новите релси. Трамваите бяха пуснати без официално откриване, което е предвидено за по-късен етап от деня, споделиха от Столична община. 
 
Интересното, че за пътниците пускането на линията беше неочаквано, като голяма част от тях чакаха на временните автобусни спирки по "България". 
 
Така или иначе по новото трасе вече се движат 20 нови мотриси, които доскоро временно вървяха по линията на трамвай номер 1. Проектът се изпълнява по Оперативна програма "Регионално развитие", с допълнително финансиране от националният бюджет и Столичната община. Стойността на проекта е 8,4 млн лв с ДДС.
 
"Ползите от проекта, като цяло, показват над 4.5 милиона пътника, които могат да бъдат превозени в повече от гледна точка на повишената ефективност на трасето на годишна база. Това означава увеличаване на средната експлоатационна скорост до 19 километра в час по трасето и оттам намаляване на интервала за движение и съответно по-голям брой пътници, които могат да бъдат возени по това протежение на линията", заяви заместник-кметът по транспорта Любомир Христов.
 
По график ремонтът, започнал в началото на март 2014 година, трябваше да завърши на 9 юни, но срокът беше удължен до 28 юни половина заради извънредно дъждовното време през май и юни. Фирмата-изпълнител "СК-13 Трансстрой" обаче не успя да се вмести в срока и се наложи да плащат неустойки на Столичната община по 42 хил. лв. за всеки просрочен ден (0.5% от стойността на обекта) или общо 800 хил. лева.
 
Релсите са сиви, не зелени
 
След широката популярност на кампанията "Зелени релси в София", която има вече над 12 000 последователи във Facebook от общината заговориха, че съвсем скоро и софиянци ще видят тревна настилка по трамвайните трасета, каквато е практиката в редица европейски градове. В началото на юни дори главният архитект на столицата Петър Диков обеща, че по обновения бул. "България" релсите ще са "зелени". След като тогава Expressnews.bg се свърза с изпълнителите на проекта от "СК-13 Трансстрой", стана ясно, че в проекта на обновяващото се трасе не е било заложено никакво междурелсово озеленяване.
 
В крайна сметка, релсите бяха направени по класическа жп-технология. Към момента все още не е възстановен и живият плет, както бяха обещали от общината.
 
Обновяването включваше и ремонт на пероните и шест подлеза, които все още не са завършени. Според зам.-кмета Любомир Христов те ще бъдат готиви до края на август, като засега текат довършителни работи по осветлението и окачените тавани.
 
Първите надземни турникети
 
От есента електронни бариери ще спират гратисчиите в трамвая по бул. "България". Те ще бъдат монтирани в подлезите и ще пускат на перона само ако валидираме билет или карта. Бариерите ще са подобни на тези в метрото, а за тях вече е пусната обществена поръчка.
 
Изпълнителят, който ще започне поетапното им поставяне, ще бъде избран до септември. Това е пилотен проект на Центъра за градска мобилност за намаляване на гратис пътуванията. Той предвижда в подлезите да бъдат поставени и 13 автомата за билети, а камери ще дебнат нарушителите и вандалите.
www.expressnews.bg
Автомобилен транспорт

Новите електромобили Citroen за 6000 евро вече излязоха на пътя

Градският електрически автомобил Citroen Ami, представен от френската марка през февруари тази година, стана част от автопарка на услуга под наем. Самата кола е невероятно компактна. Размерите й са: дължина […]

Автомобилен транспорт

Българин надмина Tesla с електромобил, който вдига 500 км/ч и изминава 1000 км

Българин създаде нов уникално бърз спортен електрически автомобил, който вдига близо 500 километра в час и е с мощност от над 5000 конски сили. За сравнение един от най-продаваните електромобили […]

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]