Руснаци искат на концесия порт Варна, по море ще се возят туристи с автобуси и лични автомобили

Руски компании са готови да инвестират над 3 млрд. евро в развитието на транспортната инфраструктура по Черно море и р. Дунав. Целта е подобряване на търговските връзки между България и Русия, стана ясно след срещaта на членове на Българо-руската търговско-промишлена палата с премиера Пламен Орешарски и министрите на транспорта и икономиката – Данаил Папазов и Драгомир Стойнев, във вторник. Руснаците искат да вземат на концесия пристанище Варна, да открият ро-ро линии до Русия и да регистрират у нас железопътен карго превозвач.

Фериботният комплекс Варна се нуждае от сериозен ремонт и разширение, за да се превърне във врата за търговията между Русия и ЕС
Цялостен проект за пълна модернизация на пристанище Варна, откриване на фериботни линии между България и Русия и регистриране на жп карго превозвач е бил представен неотдавна на премиера Пламен Орешарски, вицепремиера Даниела Бобева и транспортния министър Данаил Папазов от руския бизнесмен Андриан Валентинович Синебок, научи "Стандарт". Синебок е готов да инвестира в тройния проект над 3 млрд. евро, като едно от основните условия за това е да вземе на концесия най-голямото ни пристанище.
Синебок е влиятелен руски бизнесмен, мажоритарен собственик на ЗАО "С", на Азовския морски порт и на други компании.
Логиката на проекта е проста. Русия няма преки сухопътни граници с ЕС, ако не броим късите с Естония и Латвия и Калининград. Те обаче извеждат товаропотоците към Балтийско море и към териториите на Литва и Полша, което ги обезсмисля – по-добре е стоките да бъдат товарени на кораби направо в Санкт Петербург. Всички големи железопътни и автомобилни магистрали, тръгващи от Москва на запад, водят към Беларус и Украйна. В такъв случай като единствени директни връзки между мощната руска икономика и ЕС остават руските азовски и черноморски пристанища Азов, Кавказ, Ейск, Новоросийск, Геленджик и др., които водят към Варна, Бургас и Констанца.
Тогава се появява проблемът с капацитета. А капацитетът на нашата транспортна инфраструктура, включително и на най-голямото ни пристанище – Варна, както и на водещите към него железни и автомобилни пътища, е натоварен вече около 90% и не би могъл да поеме големи товаропотоци от и към Русия.

Руското предложение е за създаване на мулти-функционална фериботна връзка между Азовски морски порт, Русия и пристанищата Варна и Бургас. Това на практика ще бъде алтернативен транспортен коридор между Русия и ЕС за железопътни и комбинирани превози на товарни и пътнически вагони, контейнери, трейлери (автомобилни ремаркета без придружител), на всички видове товарни автомобили, на автобуси и на туристи, пътуващи с личните си автомобили. Фериботите ще осигуряват директна връзка между едни от стопански най-развитите региони на Русия – Ростовския и Краснодарския край, включително и със стратегически най-важните речни пътища – Дон и Волга, с транспортната инфраструктура на България и ЕС. Фериботната връзка съвпада напълно с проекта "Южен поток" и ще го обслужва както при изграждането, така и при експлоатацията му. Новата фериботна линия Варна – Азов – Бургас на практика ще се превърне в алтернатива на жп коридора Турция – Азия, който Анкара довършва чрез тунела под Босфора и който ще свърже Европа с Иран, Армения, Грузия и Азербайджан. Тя ще е много по-кратка и евтина за превозите на стоки от и за Казахстан, Узбекистан и Туркменистан.
Чрез порт Варна и най-старата жп линия в България руската икономика ще има директна връзка чрез пристанище Русе и река Дунав с цяла Централна Европа, а по канала Дунав – Майн – Рейн – с най-голямата икономика в ЕС – германската, с най-голямото пристанище на Европа – Ротердам, и с Великобритания.

Новата фериботна връзка ще развие комбинираните превози през Черно море и Дунав и ще превърне България във важен транспортен център и врата на Русия към Европа. Тя ще намали времето за пътуване на стоките и навлата, което ще ги направи по-конкурентни.
Бъдещата фериботната линия Варна – Азов – Бургас ще бъде предпочитана и за превози на пътници с автобуси и с лични автомобили. Причината е, че интересът към България от страна на Русия отдавна не е затворен само в летния морски туризъм. Активност от руските туроператори през последните години се чувства и към зимните ни курорти, както и към организирането на културен, балнео и СПА туризъм.

Не е тайна и че вече над 200 хил. руски граждани живеят целогодишно във Варна, Бургас, Поморие и други селища не само по нашето Черноморие, но и вътре в страната.
За да стане всичко това обаче, руските компании около бизнесмена Андриан Валентинович Синебок искат да инвестират в разширението на пристанище Варна, включително и в изместването на терминал "Изток" в Максуда, както и в модернизацията на жп линията Русе – Варна и в превръщането на току-що разширения първокласен път между речната и морската ни столици в автомагистрала. Синебок ще регистрира у нас нов жп карго превозвач, който ще превозва стоките с вагони или трейлери между портовете Русе и Варна.
Проектът за изграждането на фериботната линия Варна – Азов – Бургас ще бъде представена и широко дискутирана през юни във Варна.

Източник: www.standartnews.com, 27.03.2014

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…