В момента велотрасетата са около 30 км и са разпръснати из различните райони на столицата. Живеещите в квартал „Надежда” могат да стигнат на две гуми по специално трасе до Лъвов мост. Велоалеята по „Цар Борис III” се свързва с тази на бул. „Гоце Делчев” и по бул. „България” се стига до Южния парк. Трасето по „България” продължава по „Евлоги Георгиев”, пресича Орлов мост и стига до ул. „Оборище”. Алеи за колоездачи има и от „Младост 1” до „Младост 4”. Велосипедистите обаче се оплакват, че
алеите свършват в нищото
че са принудени да пресичат кръстовища, бутайки колелетата си, защото няма отредени специални места за тях. Така столичани, които са избрали да се движат с колело, са принудени да карат по улиците заедно с автомобили и рейсове, рискувайки да бъдат пометени от невнимателни шофьори.
През тази година ще започне изграждането на около 60 км велоалеи, каза зам.-кметът по транспорт в столицата Любомир Христов. Сред предвидените трасета за колоездачи са тези по булевардите „Ботевградско шосе”, „Тодор Александров”, „Никола Мушанов”.
В центъра на града също ще се правят отделни отсечки, една от тях ще е по бул. „Дондуков”. След като приключи ремонтът на парка пред НДК, ще се обособи нова велоалея, която ще се свърже с друга по бул. „Патриарх Евтимий”, която ще стига до едноименния паметник. Алея за колелета ще има и
по бул. „Скобелев” до Петте кьошета
Новите близо 70 км трасета ще струват около 27 млн. лв. Изграждането на велоалеите ще се осъществява паралелно с реализирането на големите инфраструктурни проекти и ремонтните дейности по софийските пътища, обясни Христов.
Програмата за разширяване на веломрежата цели удобно и безопасно да се свържат отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт. Според плана на общината ще изграждат три вида трасета за велосипедисти. Основните ще са транзитни. Те осигуряват бърза и директна връзка на отдалечените райони в града с центъра или един с друг, обясниха от „Московска” 33. В кварталите пък ще се изграждат трасета, които осигурят връзката до транзитните маршрути и спирките на градския транспорт и метрото. Третият вид маршрути, които трябва да бъдат изградени през следващите години, ще са за отдих. Те ще са в парковете и
извън града – към Панчарево и Банкя
С насърчаването на колоезденето общината се опитва да реши няколко проблема. Първо, да намали задръстванията и автомобилния трафик. Това пък ще доведе до намаляването замърсяването на въздуха в центъра. Освен това хората, които предпочетат колело вместо кола, ще спестяват по 19 лв. на ден, пресметнаха експерти. Сумата е формирана, като са взети предвид цената на среден клас автомобил, разсрочен за 10 години, гориво за пробег 30 км, годишна амортизация и данъци, както и цена на паркиране.
От голяма българска компания за производство на велосипеди са обещали да осигурят паркиране за 240 велосипеда. От общината се очаква да посочи подходящите места за поставяне на специализираните стойки за паркиране.
Такива стойки ще бъдат поставени и в Пловдив, където до края на тази година трябва да бъдат изградени 48 км велоалеи с финансиране от европейски програми.
Добромир Радушев
Пет нови велосипедни алеи ще свързват западната и северната част на Варна с центъра. Те се изграждат от февруари и са част от проекта за интегриран градски транспорт. С парите ще се изграждат паркинги, информационна кампания и схема за отдаване на велосипеди под наем. Трите основни трасета са с дължина около 15 км, правят се и две връзки със съществуващите алеи от 1,8 км. Първата мрежа тръгва от най-отдалечения варненски квартал Владиславово и стига до центъра на града. Втората велосипедната алея е от западната част до градинката на Катедралния храм „Св. Успение Богородично”. Третата свързва алеята в центъра с Техническия университет.
Ще се изградят и 50 съоръжения за безплатно паркиране на велосипеди, които ще се охраняват от градското видеонаблюдение. На 5 от стоянките ще се дават и колелета под наем. Велоалеите са важни за Варна – надявам се скоро да имаме необходимите условия и сигурност за любителите на велотранспорта, коментира кметът Иван Портних. Той поясни, че алеите ще бъдат разположени в тротоарната площ, но няма да възпрепятстват преминаването на пешеходците. Ще бъдат обозначени местата за колоездачи с поставянето на бордюри и знаци, като успешно ще се съчетаят пешеходното, велосипедното и автомобилното движение. За тези, които не зачитат правилата, общината ще въведе строг контрол с жестоки санкции.
Мария Атанасова
Говорещи терминали за колелета, които имат връзка със Спешна помощ, ще посрещнат през лятото жителите и гостите на Бургас. Първите 6 интерактивни колонки ще заработят до дни в морския град и са част от система за наемане на байкове в града. Те ще бъдат инсталирани до стоянките за велосипеди под наем на Флората, Графична база, Морското казино, БСУ, автогара „Юг”, бул. „Тракия“. От говорещите стоянки ще се получава и инфо за града. Те ще ни разказват за културната програма, забележителностите и атракциите, които могат да се посетят. „Най-голямото предимство на новите „умни“ машини е, че предлагат и опцията за подаване на сигнал при спешен случай. Като туристически град, който увеличава многократно населението си през лятото, това е допълнителна възможност за гарантиране на сигурността на курортистите и жителите на града“, смята кметът Димитър Николов.
Три ще са възможностите за заплащането на наем на колело – чрез велокарта, дебитна или кредитна карта и чрез есемес. Изцяло обновен ще бъде велопаркът с байкове под наем на община Бургас – 120 чисто нови велосипеда ще заменят старите. Те са от по-висок клас, с отлични технически характеристики и множество функционалности, гарантиращи удобство и безопасност. Предвидени са отново и рикши за деца.
Източник: Монитор