„Този проект ще бъде сигналната ракета на Република Турция – четвъртата глобална сила, процъфтяваща в Истанбул, след три империи”, заяви министър-председателят, цитиран от БТВ.
Новата връзка значително ще облекчи автомобилния трафик в Истанбул и този по мостовете над Босфора. През тунела ще преминават както автомобили от всякакъв вид, така и релсов транспорт, поради което правителството се е отказало да строи два отделни подводни коридора.
Инвестицията за проекта е в размер на 3,5 млрд. долара, 2 800 души ще работят в строителната фаза, а в оперативната – 800.
По думите на Давутоглу, това е първият подобен в света грандиозен проект. Той обединява в едно различните превозни средства, отбелязват местните медии. По първото и третото ниво на тръбата ще преминават леки и тежкотоварни автомобили, а междинното е предвидено за метро-влаковете.
Експресната линия на метрото с дължина 31 000 метра между Инджирли и Соутлучешме ще поема всеки ден по 1,5 млн. пътници от 14 метро-станции в рамките на 40 минути. Деветте релсови линии в тръбата ще превозват дневно по 6,5 млн. пътници. Тунелът ще има и сериозна система за сигурност с пожарни аларми и охранителни камери на всеки 500 м по дължината му и на всички спирки на метрото.
Диаметърът на тръбата е 18,80 метра, а дълбочина е 110 метра под морската повърхност.
Премиерът Ахмет Давутоглу постави задача на строителите да завършат мегатунела до 2020 г. Той ще бъде осъществен като публично-частно партньорство и „държавата няма да похарчи и стотинка”, по думите на министър-председателя.
Източник: Novini.bg