Подписването на договор за закупуване на 35 нови мотрисни влака на стойност 1.1 милиарда лева, финансирани с европейски средства по Плана за възстановяване и устойчивост, е спряно по решение на Върховния административен съд (ВАС). Това решение е окончателно и не подлежи на обжалване.
ВАС отказа искането на министъра на транспорта за определяне на изпълнител на обществената поръчка чрез процедура “договаряне без предварително обявление” за доставката на 35 нулевоемисионни електрически мотрисни влака.
Първоначално за изпълнител на поръчката беше избрано полското подразделение на швейцарската компания Stadler (Stadler Polska Sp. z o.o.) с предложение от 642.5 милиона лева.
Консорциумът “Булему”, воден от френската “Алстом”, който се класира трети, обжалва процедурата. Бившият министър на транспорта Георги Гвоздейков поиска предварително изпълнение на решението, което беше одобрено от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
През юли стана ясно, че “Щадлер” се отказва от изпълнението на двете обществени поръчки, които бе спечелила. Едната е за доставката на 35 мотрисни влака, по която договор все още не е подписан, а другата е за доставката на 7 двуетажни влака на стойност над 300 милиона лева, по която договорът беше сключен през април.
След отказа на “Щадлер”, министерството на транспорта започна преговори с втория в класирането – полската компания “Песа”, за подписване на договор за доставката на 35-те мотрисни влака. До момента обаче договор не е подписан, като се очаква окончателното решение на съда по жалбите.
Консорциумът “Булему”, който оспорва процедурата, включва румънското и италианското подразделение на “Алстом”, “Алстом Феровиариа”, както и българската компания “РВП Инвест” ЕООД, създадена през 2023 г. Според наличните данни, тя е свързана с хазартния бос Васил Божков, срещу когото са повдигнати множество обвинения.
Решението на ВАС блокира процеса по закупуване на новия подвижен състав, което поставя под въпрос реализацията на този значим проект за модернизация на железопътния транспорт в България.