Железопътни активисти са изпратили сигнал до прокуратурата за предстоящ търг на БДЖ. Това съобщиха на Клуб Z от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт (ГИОРТ).
Става дума за продажба на 53 мотриси и локомотиви на "БДЖ-Пътнически превози", за които е насрочен търг с тайно наддаване на 10-и март. Според обявата за процедурата за тези превозни средства са определени начални тръжни цени от 78 000 лева до 300 000 лева.
От ГИОРТ обясняват, че предложените за продажба превозни средства са купени с пари на българските данъкоплатци и че те могат да бъдат реновирани срещу много по-малко средства, отколкото да се закупуват нови влакове и мотриси. В сигнала до прокуратурата е посочено, че аналогични локомотиви са били модернизирани от държави като Полша, Чехия и Латвия.
От гражданската инициатива припомнят, че международни компании вече са заявили готовност да участват в реновирането на подвижен състав на БДЖ. Жп активистите още през ноември миналата година са изпратили писмо до "БДЖ Пътнически превози и Министерство на транспорта, което обаче е останало без отговор.
"Поне три локомотива "Шкода" на БДЖ е закупил и лицензираният наскоро у нас частен превозвач „ТБД – Товарни превози” ЕАД, свързван с бизнесмена Христо Ковачки", обясни пред Клуб Z Веселин Кирев, координатор на инициативата.
Според него реновирането на старите електрички и локомотиви би струвало около 1 милион евро докато за закупуването на нови цената е около 5 милиона евро.
"Жп заводът в Рига още преди година обяви, че е готов да реновира подвижния състав на БДЖ като освен това предложи част от работата по ремонта да се извърши в България, което би създало работни места у нас. Вместо това сега тези локомотиви ще бъдат разпродавани на безценица", добави Кирев.
Ето някои от въпросите към прокуратурата, които са формулирали от инициативата:
1. На каква база е формирана продажната цена на активите в посочения търг – на база на компонентите, от които са изградени локомотивите и мотрисите като маса черни и цветни метали или на база единица тягов подвижен състав, подходящ за извършване на превоз на товари и пътници?
2. В какво състояние се намират обявените за продажба на търг локомотиви и мотриси и каква е причината за тяхното настоящо състояние?
3. Има ли недостиг на локомотиви и мотриси в „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД към настоящия момент и в какъв размер е този недостиг? Налага ли се в настоящия момент „БДЖ Пътнически превози” ЕООД да използва подвижен състав на други превозвачи, включително автобусни превози поради липса на достатъчно годен и технически изправен собствен подвижен състав и ощетява ли това по някакъв начин дружеството?
4. Колко влака (курса) на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД и „БДЖ – Товарни превози” ЕООД са били отменени в рамките на последните 5 години поради липса на годен и технически изправен подвижен състав?
5. Оставян ли е подвижен състав целенасочено неподдържан с възможна цел да се продаде по-късно на безценица и да се облагодетелстват частни физически и юридически лица за сметка на държавното дружество, респективно българските данъкоплатци?
6. Каква е стойността на един абсолютно нов локомотив и мотрисен влак с параметри, подобни на обявените на търга в лева или друга валута?
7. Сключени ли са, подготвени ли са за сключване, провеждат ли се и предвиждат ли се преговори за закупуване на абсолютно нов подвижен състав и за каква сума (цени, условия)?
8. Дължи ли държавата на дружества от групата БДЖ финансови средства и ако да – в какъв размер?