Системата за платено паркиране в София е неефективна. Има ли кой да я промени?

зелена зона София
Петър Мутафчиев

Преди няколко седмици ви запознахме с безредието и хаоса на паркиране в Студентския град в София а също така и с безхаберието както на Министерство на външните работи, така и на Софийска община по отношение спазване на правилата за движение по пътищата, паркиране на спирки на градския транспорт, паркиране на забранени за това места, паркиране в зелени площи, замърсяване на уличните платна и никой като че ли не контролира тези процеси.

Днес дойде време да поговорим по една друга много важна тема за София. Това е темата за синя и зелена зона.

Какви бяха целите заради които общината наложи платените централни зони за паркиране на софиянци?

Първата беше да се създаде възможност за почасово паркиране от 2 и 4 часа в зависимост от зоната, за да може повече граждани да се възползват от паркиране на автомобилите си в централната част на града.

Втората причина беше да се съберат средства чрез плащанията за зона за изграждане на паркинги в центъра на града, което да спомогне улесняването на паркирането, а също така и в покрайнините на града – така наречените буферни паркинги близко до градския транспорт, за да може да се използва градския транспорт за придвижване към централната част на София.

Време е да си зададем въпросът изпълнени ли бяха тези цели които си поставиха от общината? Категорично не !

Ограниченията за синя зона означават, че паркирането на един автомобил може да е максимум до 2 часа, след което трябва да освободим мястото за паркиране (в зелена зона това трябва да стане след четвъртия час). За да се контролира целия този процес са назначени немалко хора в така наречения Център за градска мобилност, които проверяват автомобилите дали са изрядни или не и съответно ако те не са изрядни се поставят скоби и се налагат глоби от 30 лв. Както обаче както казваше един наш известен журналист: „Да, ама не!“ Защото все още има вратички, чрез които може да паркираш в центъра на София и то за целия период на работното ти време от осем часа без да бъдеш санкциониран за това. Как става това – след изтичане на втория час няма никакъв проблем да поставиш талонче, с което да заплатиш половин час и след това отново да продължиш с още два часа пускане на есемеси. Така това може да се повтори няколко пъти докато изтече работното време. Възможно е и друго  – да седиш до автомобила си около 15 минути и след това системата се ресетва и отново можеш да платиш своите 2 часа, които са максимума за зоната. Следва въпроса – ако ще се поставят ограничения, защо системата за която се платиха немалко средства за контрол на паркиралите автомобили не подава информация на всички тези работници, които са ангажирани с контрола, че този автомобил вече е в нарушение и че той е престоял повече от 2 часа – това, което наредбата изисква от всички граждани.

При Зелена зона пък нещата са още по лесни – след изтеклите 4 часа, които са по наредба да сложиш талонче и след това да пускаш есемеси или просто да пуснеш есемес за синя зона. Така системата веднага ти отчита че ти си заплатил и съответно няма да бъдеш санкциониран, тоест няма да ти поставят скоба и да те накажат с глоба.

Това означава че тази система въобще не работи, че тази система не осигурява на всички граждани възможност за краткотрайно паркиране в централната част. Тя създава и много проблеми на живущите в центъра на града, но това е един друг въпрос – разбира се очакването на живеещите в центъра, че тези проблеми някой – може би новият кмет на София ще може да реши . Да се надяваме че ще има идеи в тази посока.

Постигна ли се целта изграждане на паркинги? С изключение на това което беше изградено чрез средства, които са предвидени за строителството на метрото през европейските фондове – най вече Оперативна програма „Транспорт“ – нито 1 лв. до момента не е изразходван от средствата които са събрани от центъра за градска мобилност за изграждането на нови паркинги. както в центъра на града, така и  буферни паркинги в покрайнините. След над десет години тепърва предстои пускането на един единствен паркинг от страна на ЦГМ. Тогава следва въпросът ефективна ли е системата която въведоха за паркиране в града? За кой работи тя – за гражданите или за хората от Столична община и центъра за градска мобилност? Ще имаме ли все пак достъпност до центъра на София организирана така, че да не създават затруднения на никого? Ще използваме ли градския транспорт и метрото като едно нормално ефективно средство за придвижване на гражданите в големия град? Може би тези въпроси трябва да зададем на всички кандидати за кметове на София както и на кандидатите за кметове на районите за районни и хилядите общински съветници които ни обещават че ще работят в интерес на софиянци. Дано е така и дано обърнат повече внимание на начина по който функционира зоната за паркиране в централната част награда.

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…