Скоростен трамвай и камери по спирките в София до 2 г.

До 2018 г. по столичния булевард “Цар Борис III” ще минава скоростен трамвай, а билетчето ще се дупчи още на спирката, като в метрото.

Това са част от обектите, заложени във втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт, с който Столичната община ще кандидатства за финансиране по Оперативна програма “Региони в растеж”. 

Прогнозната стойност на всички дейности е 114,1 млн. лв., съобщава “24 часа”. 

Реконструкцията на трамвайната линия по бул. “Цар Борис III” от Княжево до Съдебната палата ще позволи мотрисите да се движат с до 24 км в час. Планира се в участъка на трасето по булеварда от пл. “Руски паметник” до Княжево по спирките, които също ще се подменят, да има електронна система за контрол на достъпа. По подобие на системата за влизане в метрото пътниците ще трябва първо да покажат карта или да дупчат билет, за да бъдат допуснати до спирката.

Част от реконструкцията е и продължението на зелените релси на трамвая от пл. “Руски паметник” до пл. “Македония” и удължаване на велоалеята.

Ремонтът на цялото трасе, който трябва да намали шума от движението на мотрисите, включва нови спирки, подмяна на контактни стълбове, ремонт на тротоарите и нов жив плет, и ще струва около 43,7 млн. лв.

“Кръстовищата и мотрисите ще бъдат оборудвани със специални устройства, които ще пропускат с приоритет трамваите, давайки зелен сигнал на светофарите. Това ще позволи превозването на повече пътници”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. 

Всъщност първите трамвайни спирки с е-бариери за контрол на достъпа ще са по бул. “България”. За системата вече има избран изпълнител. Тя трябва да заработи през 2017 г. Там 28 бариери ще бъдат поставени в подлезите при спирките, като валидирането ще става при качване към перона. Ще се монтират 14 електронни врати, 28 четци за карти, 13 автомата за продажба на билети и 27 камери за видеонаблюдение. 

Системата ще работи по 7 спирки в двете посоки от трасето на трамваите по линия 7. Тя струва 1,7 млн. лв. и се прави от Центъра за градска мобилност. С нея ще се ограничи гратисът, ще могат да се броят пътниците и разписанията да се правят според данните.

С проекта ще бъдат купени и 13 нови трамвая. Те ще обслужват бъдещото скоростно трасе на линия 5. 

Друга част от проекта предвижда реконструкция и на трамвайната линия по ул. “Каменоделска” от мост “Изида” до “Орландовци”. Ремонтът на трасето, което е с дължина 3288 м, включва и изграждане на дренажна система за отвеждане на подпочвени води, нови оттоци, подмяна на контактната мрежа и стълбовете, ремонт на уличното платно и тротоарите и озеленяване. Дейностите ще струват 6,8 млн. лв.

“До края на лятото ще сме готови да подадем апликационната форма на проекта. Паралелно с оценката ще бъдат обявени и тръжните процедури. Целта е догодина да имаме избрани изпълнители и строителните работи да започнат през лятото на 2017 г.”, каза Христов.

Общината ще се опита да приключи обектите до края на 2018 г. Тогава се очаква да има преглед на изпълнението на оперативната програма и средствата от проекти, които не са достатъчно напреднали, да бъдат пренасочени. 

Целта е София да е готова с проекти и да се възползва от част от тях, като при наличие на финансов ресурс ще се купят още нови трамваи или ще се реконструира още едно трасе.

Камери по големите спирки 

Видеонаблюдение по част от най-натоварените спирки на градския транспорт в София предвижда още втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт. 

Освен по бъдещото скоростно трамвайно трасе по бул. “Цар Борис III” камери ще пазят пътниците и по други от големите спирки като тази на Орлов мост.

Те ще следят района около спирките, като целта е да се повишат сигурността и безопасността на гражданите след атентатите в Брюксел. Сигналът от тях ще се следи в общинския център за видеонаблюдение и полицията.

Източник : www.dnes.bg