Софиянци ще плащат цяла година грешките на Бойко като кмет

 

Кой се скри зад билетчето

 Има някои загадки, които дори всемогъщия Гугъл не може да изрови. Сред тях са строителството на египетските пирамиди, гигантските статуи на Великденските острови и начина на формиране на цената на билетчето за градския транспорт в София.

Общото и за трите е, че може да се види крайния ефект, но никой не може да каже по какъв начин се е стигнало до него. И докато за пирамидите и статуите вече няма живи свидетели, главните "виновници" са си ту и си управляват. Само че информацията защо билетчето трябва да струва 1,60 лв. е по-лесно да бъде изкопчена от мумията на египетския император, отколкото от Столична община.

От 1 юни билетът за градския транспорт ще поскъпне с 60%, а глобата за нередовен пътник – със 100%, на 40 лв. Актът също се увеличава двойно – на 200 лв. Цените на всички карти се запазват, като единствено годишната карта със снимка поевтинява от 500 на 365 лв. Поскъпване ще има и при масово използваните талони от по 10 билета – от 8 лв. те ще скочат на 12 лв.

Горивата в момента са рекордно евтини, градският транспорт е нереформиран – електронната тикет система се чака поне от десетина години, градът е миниран от затворени улици заради строежа на метрото, а останалите са едва проходими от задръствания. „Целта на поскъпването е да се покрие част от дефицита в системата, да се инвестира в нея, да се изгради цялостна интегрирана система, да има след 2 години адаптивна и честна политика за тарифиране“, коментира общинският съветник от ДБГ Прошко Прошков. Но срещу тези думи не стои реална икономическа обосновка.

 

Кой осъди общината?

 

В същото време Столична община плаща рекордни глоби за неизпълнение на договорите и за забавяне на плащанията към частните превозвачи, които извършват градски превози. По неофициална информация двете основни фирми, които извършват това – "Карат С" и "Юнион Ивкони" са осъдили (или съдят в момента) по различни дела общината и ЦГМ за сума около 6,5 млн. лв.

Друг превозвач – бизнесменът Росен Илиев, който заедно със собствениците на споменатите по-горе две фирми беше записан през 2008 г. да разпределя задкулисно линии със зам.-кмета Велизар Стоилов води дело срещу общината за 15 млн. лв. Така може да се окаже, че обезщетенията, които градския транспорт на София трябва да плати са 21,5 млн. лева. Или ако приемем, че билетчетата, които се ползват на ден в София са около 100 хиляди (точна статистика никъде няма), столичани ще плащат в продължение на 360 дни грешките допуснати от бившия кмет Бойко Борисов и продължени от сегашния Фандъкова.

Забавено бе представянето на т.нар. икономическа рамка, която по липсата на всякаква логика мина тържествено през комисиите в общината една седмица след решението за поскъпването на билета, въпреки че уж двете са свързани. В нея обаче Центърът за градска мобилност изтъква, че билетът струвал реално 1.64 лв. Като стане 1.60 лв., ще има 15 млн. лв. на година допълнителни приходи. С единичен билет пътували „едва“ 15% от всички пътници. Ако обаче цифрата 1,64 лв. е истинска, ЦГМ трябва да бъде изравнен в земята, а служителите в него (поне ръководните кадри) да бъдат преназначени в някое предприятие, където могат да вършат съответна за качествата си работа – например в "Чистота" да събират листата по улиците. Защото реалната цена на билетчето във Варна е … 1,17 лв. При това в град, където разстоянията са по-малки, натоварването на превозните средства – също. Което навежда на мисълта, че или всеки трети пътуващ е гратисчия, или в предприятието се краде на поразия.

 

Оправдания с цената на горивото

 

От управляващото мнозинство в Столична община засега твърдо отбиват всякакви аргументи, че е абсурдно билетчето да поскъпва при сегашните цени на горивата. Разходите за гориво в транспорта били само 8%, казват от Центъра за градска мобилност. Тогава защо през 2008 г., когато пак ГЕРБ вдигна цената с 42% и направи билетчето левче, кметът Бойко Борисов се оправдаваше именно с поскъпването на горивата? А и в автобусния транспорт тези разходи са 18%.

Поскъпването не може да се обясни и с другите данни за разходите на транспортните дружества под шапката на ЦГМ. Според разчетите например разходите за персонал в метрото намаляват с 5% до 48% от общите разходи, при автобусите се задържат на около 43%, а в електротранспорта леко се покачват – с около 4%. Не може да се оправдае и с инвестициите в транспорта, защото новите трамваи и метрото се строят с европейските фондове, а нужното съфинансиране често се осигурява от държавната хазна, а не от общинската.

Според някои представители на ГЕРБ като столичния съветник Екатерина Йорданова по-високата цена на билета и двойната глоба ще намали „гратиса“. Впрочем глобата вече бе увеличена от ГЕРБ през 2012 г. двойно – от 10 лв. стана 20 лв. Дали това помогна за намаляване на гратисчиите и за по-висока събираемост? Познахте, не помогна. Гратисчиите и тогава, и сега продължават да са около 10% от пътуващите.

Оставките на зам.кмета Любомир Христов, както и на шефовете на ЦГМ са едно добро начало, въпреки че конкретният повод за тях няма нищо общо с цената на билетчето. Въпреки това те са добър повод да се види кой е виновен за това общината да плати 21,5 млн. лв. на частните дружества. И виновните да си понесат отговорността, а не тя да бъде разпределяна върху гражданите и гостите на София чрез по-високата цена за превоза.

Михаил Рангелов

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…