Световен рекорд на мениджърите на БДЖ – намаление 1 милион пътници за 1 година, 2 милиона за 5 години

Само в последната година над 1 милион пътници се отказаха от услугите на БДЖ, сочат данните на Националния статистически институт. Намалението е с 9%., а за последните 5години са се отказали 2 милиона пътници.

Според данните в докладите за дейността на държавната компания основни причини за намаляващия брой пътници са ремонтите на жп линиите, които променят маршрути, и лошото качество на услугата. През първото шестмесечие 13% от влаковете са закъснявали, а нарушенията, свързани с лоши хигиенни условия, се увеличават с 22%. Нито дума „за добрия мениджмънт“ на екипа който управлява БДЖ вече 5 години.

В същото време пътуващите с автобуси стават все повече. През второто тримесечие на 2015 г. с рейсове са пътували над 109 милиона души – ръст от 1,2% спрямо същия период на миналата година. Общо 115,4 милиона пътници са използвали автобус или влак през второто тримесечие на тази година. Пазарният дял на БДЖ се е свил до нищожните 5,1%.

През април-юни 2015 г., когато традиционно пътуванията се увеличават, железниците са превозили с 489 хиляди, или със 7,6% по-малко хора, отколкото през същото тримесечие на 2014 година. За цялото първо полугодие на 2015 г. с влак са пътували 11,3 милиона души, което е с повече от милион по-малко спрямо същия период на 2014 година. А в сравнение с 2006 г. броят на пътниците през януари-юни се е свил с 6 милиона, което означава, че за 10 години БДЖ е загубила 35% от клиентите си.

Извършената работа през второто тримесечие на 2015 г. също отбелязва ръст от 1.9% в сравнение със съответното тримесечие на 2014 г. и достига 3 477.3 млн. пътниккилометра. Увеличение се наблюдава при автомобилния транспорт – с 3.4%, докато при железопътните превози извършената работа е със 7.6% по-малко. Като цяло се увеличават превозените товари и извършената работа от товарния транспорт през второто тримесечие на 2015 г. в сравнение с предходните три месеца. Товарите се увеличават с 0,8%, а извършената работа с 2,9%.

По предварителни данни през второто тримесечие на 2015 г. на годишна база е регистрирано увеличение както при превозените товари (с 12,7%), така и при извършената работа (с 20,7%) от товарния транспорт. Същевременно превозените пътници от пътническия транспорт (сухопътен, воден и градски електротранспорт) намаляват с 0,5% спрямо същото тримесечие на предходната година, докато извършената работа бележи ръст от 1,8%. През второто тримесечие на 2015 г. превозените товари от сухопътния транспорт са 30,7 млн. тона, или с 12,5% повече спрямо съответното тримесечие на 2014 г. Увеличение се наблюдава както при вътрешните, така и при международните превози.

През второто тримесечие на 2015 г. предприятията от градския електротранспорт (трамваен, тролейбусен и метро) са превозили общо 61,8 млн. пътници, или с 2,8% по-малко спрямо същото тримесечие на предходната година. Увеличение от 5,4% е регистрирано единствено при превозените пътници от метрополитена, докато при трамвайния и тролейбусния транспорт се наблюдава намаление съответно с 4,7 и 9,8%. Извършената работа достига 267.1 млн. пкм. и не отбелязва изменение спрямо съответния период на 2014 година.

Вместо некролог на БДЖ – Илиян Василев, коментар на данните на НСИ за превозени товари и пътници по видове транспорт през второто тримесечие на 2015 година

Вместо некролог на БДЖ – системно и последователно унищожаваха българските железници през целия преход. Защото е много по-трудно да печелиш от публичен транспорт, отколкото от частни автобусни линии.

А българските железници винаги са били и остават символ на българската държавност. Прочетете историята след Съединението – нямало е никаква пари в хазната, никой не дава кредит на новото правителство и пак решават да не отлагат и да продължат строителството на жп линията Цариброд-Ихтиман, като теглят заем от населението. Защото са били ДЪРЖАВНИЦИ преди личния си интерес.

И какво си мислят – че може да се зачеркне железопътният транспорт и България да бъде бяло петно в картата на Европа без жп транспорт? Че всеки депутат ще си направи автобусна компания и че ще се премахне нуждата от жп транспорт, като се маргинализира с дялове под 1 процент? Че България никога няма да има скоростни влакове и бърз и надежден карготранспорт, защото пътният транспорт винаги ще бъде държан в изкуствен заслон, за да печелят „силните" на деня транспортни фирми, в които се оглеждат интересите на бивши и настоящи депутати?

Строим магистрали за тях, но занемаряваме жп инфраструктурата си и жп компании. Подгответе се за заупокой на компанията, която за много поколения българи е била символ на българската държавност. Моя татко е бил жп човек – машинист на влак, и всеки път, когато говори за тези дни, се изпълва от вълнение и гордост. Пари ще намерим за всичко с времето, но никога няма да разберем какво е да градиш темелите на една държава. При този и по-ниски пазарни дялове, реформата е просто невъзможна. Точка.

Източник /КРОСС/