Търсят консенсус за реформите в БДЖ
Решението за повторното пускане на спрените от 12 януари влакове, доколкото има техническа възможност за това, в дългосрочен план няма да подобри състоянието на БДЖ. Това каза в ефира на bTV транспортният министър Ивайло Московски. В краткосрочен план обаче това решение ще успокои напрежението сред хората, обясни Московски и допълни, че мотив за възстановяването на влаковете е и че БДЖ не може да предложи никаква алтернатива. "Ако имах или шинобуси, или съгласувана алтернативна схема през автомобилен транспорт, щях да спра влаковете и нямаше да ги връщам", заяви транспортният министър. Но ние бяхме принудени да спрем губещи влакове, без да осигурим алтернатива заради орязаната субсидия за тази година, обясни Московски.
За закупуването на шинобусите (б.ред. – автобуси, които се движат по релси) ще са необходими между 20 и 30 млн. лв., като за замяна на губещи влакове ще са необходими най-много 30 шинобуса, обясни министър Московски. Тези разходи обаче не са предвидени в бюджета, въпреки че биха компенсирали загубите от неефективните влакове, смята транспортният министър. Защото реформата не означава само орязване и съкращения, а също и инвестиции и обновяване, категоричен беше Московски. Аз съм склонен на всякакви реформи, било то и непопулярни, но след като се постигне съгласие и в парламента, и в
До средата на февруари ще бъде изработена стратегия за развитието и на БДЖ, и на НКЖИ, заяви Московски. След като те бъдат одобрени от НС, компаниите да имат цели за следващите 7-10 години, които ще се изпълняват от следващите правителства. Стратегията вероятно ще включва и допълнителна оптимизация, но и компенсаторни механизми, и инвестиции за нов подвижен състав, обясни министър Московски.
Източник: в.Стандарт