Трябва да бъде създадена нова и модерна железница

Симеон Ананиев
Симеон Ананиев

БДЖ от две години е в будна кома, твърди доц. Симеон Ананиев – председател на Асоциацията на ж.п.  превозвачите.

По начина, по който съществуват железниците за тях няма спасение, защото имат задължения, кредитори, запори. В същото време те имат бъдеще, нужна е нова железница. Не може тя да остане извън общото развитие на обществото.

В 19 и част от 20 век ж.п.транспортът е бил основен двигател за развитие на обществата и бизнеса, но през последните десетилетия ситуацията и с движението на хората, и с доставките са коренно различни. Появиха се нови видове транспорт, които изтласкаха железниците. Все по- популярни стават споделените пътувания и споделените икономики и това ще бъде определящо, коментира Ананиев и посочи, че 30 хиляди са членовете на сайт за споделени пътувания само между София и Пловдив. Всички студенти  пътуват така. Според прогнозите на ЕК това ще се развива.

Във всички европейски страни железопътния транспорт го има, но той трябва да е ориентиран към действително пътуващите хора. За тях трябва да бъде осигурен модерен влак, с интернет. Според него новата железница, дори самите вагони, трябва да се строят в България, заводите в  Септември и в Русе имат този капацитет.

Навсякъде се говори за мобилност, трябва да има алтернативност, а не да се разбива един транспорт, за сметка на друг. Необходима е национална транспортна схема, която трябва да направи държавата, е тезата на доц. Ананиев.

Той обясни, че новата железница може да бъде създадена, като беше направено с България еър – учредява се нова компания. Гърция продаде железопътната си компания на Италия и си учреди нова. Трябва да бъде създаден хоризонтален холдинг, както е в  Германия, Австрия, Чехия, каза още председателят на браншовата организация.

По думите му, в холдинга трябва да участват БДЖ “Пътнически превози”, БДЖ “Товарни превози”, НКЖИ, частни превозвачи, фирмите , които осигуряват превози. Всички трябва да са в една обща система, а ние преди време разделихме БДЖ и НКЖИ, коментира той.

Доц. Ананиев смята, че държавната собственост не е само лоша, но трябва мениджъра да се назначава с конкурс и да не бъде сменян от всяко правителство. Мениджърът трябва да дойде с екипа си и да му бъде дадена възможност да реализира програмата си.

В транспорта ще победи споделеното лоби и новите технологии, убеден е той.

 

Източник : www.bnr.bg

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…