UBER: ТЕХНОЛОГИИТЕ СРЕЩУ РЕГУЛАЦИИТЕ

Върховният административен съд постанови спиране на онлайн услугата за споделено пътуване на Uber , докато трае делото между компанията и Комисията за защита на конкуренцията (виж стр. 46). По този начин се стигна до директен сблъсък между новите технологии, позволяващи по-голяма ефективност в „традиционни" отрасли, и нормативните регулации, които защитават съществуващата структура на отрасъла. Този сблъсък не е нов и се случва постоянно. По-интересен е въпросът какво ще произлезе от конкретния случай.Не мога да подмина иронията, че в България Комисията за защита на конкуренцията се бори за забрана на конкурентна фирма като Uber . Така комисията защитава сегашните играчи на пазара на таксиметрови услуги и се противопоставя на навлизането на нов конкурент. На теория би трябвало да е обратното – тя трябва да се бори със съществуващите ограничения, които пречат на навлизането на нови фирми; комисията би трябвало да защитава новите играчи, които се осмеляват да навлязат във вече разпределения пазар. Ако има пречки пред тях, тя трябва да им помага да ги преодолеят, за да се постигне целта за по-голяма конкуренция. вместо това комисията забранява конкуренцията.Забележително е, че КЗК действа много бързо по отношение на Uber , които едва са навлезли на пазара и дори на теория едва ли могат да имат някакво особено негативно влияние. в същото време КЗК въобще не действа толкова чевръсто в анализа на други пазари, където има съмнения за проблеми. Например електроенергети-ката е брутално монополизиран сектор, в който пазарът е потиснат, а чиновнически решения за подписване на дългосрочни договори костват милиарди – но КЗК въобще не се е задействала да се бори с тези очевадни нарушения на конкуренцията, въпреки че Европейската комисия отдавна ги подчертава. в пазара на природен газ Европейската комисия започна антимонополно дело срещу „Газпром" – но българската КЗК си мълчи. в пазара на горива също анализът на КЗК се бави. Принципът явно е „страх ни е от „Газпром", затова удряме Uber . Но това ли е смисълът на комисия, която трябва да защитава конкуренцията?

Да се върнем на Uber в София. в интерес на истината големият проблем на такситата в София за момента не е Uber – проблемът е голямото разширение на метрото през последните години, особено удължаването му до летището и до бизнес парка. Така флегматичният доскоро градски транспорт изведнъж стана конкурентен на някои от най-дългите и печеливши дестина-ции за такситата. Лошата новина за тях е, че това няма да спре – тъй като строителството на метрото продължава с ускорени темпове. Това вече доведе до свиване и загиване на друг от транспортните конкуренти, т.нар. маршрутки – или по-точно „маршрутни таксита". в този смисъл никакви атаки no Uber няма да променят стагнацията на таксиметровия бизнес.Точно обратното, такситата имат шанс само и единствено ако прегърнат технологията, която прави Uber толкова популярен. вместо да се борят с новите технологии, които са предпочитани от клиентите, таксиметровите компании трябва да използват тези технологии, за да станат и те по-конкурентни. Светът се променя постоянно, а бизнес, който изостава, неизбежно ще страда. Някак си не е логично да се очаква, че при масово използване на смартфони и мобилен интернет такситата ще продължат да приемат поръчки с оператор по телефона, който оператор, разбира се, е вечно зает точно когато най-много клиенти имат нужда от него.

С развитието на онлайн търговията и все по-масовото ползване на дигитални услуги никой няма да търпи отрасъл, който е останал в миналия век.Не е случайно, че за няколко дни след спирането на Uber , в София бяха събрани над 20 хиляди подписа в подкрепа на компанията. Реално спирането на услугата всъщност се оказа много успешна безплатна реклама в полза на споделеното пътуване и само ще допринесе за възникване на множество подобни технологични алтернативи. Духът излезе от бутилката и няма да се върне обратно, независимо какво ще се случи със самата компания Uber . Технологичните решения ще се развиват, дори по-бързо.По-важно е нещо друго – за София, която е един от най-замърсените и препълнени с автомобили градове, споделеното пътуване и други подобни „смарт" технологии са шанс за адресиране на проблемите. Развитието на подобни конкурентни услуги би ограничило използването на личните автомобили, ще намали трафика и безразборното паркиране. в този смисъл столичната община трябва, вместо да се бори с технологиите, да ги подкрепя и дори сама да ги развива.

Източник: сп. Forbes 

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]