ЕС върви към следваща, още по-строга норма за вредните емисии от автомобилите: Брюксел е готов с предложенията си за Евро 7. Защо се налага тази мярка, какво означава тя и как ще ни засегне – въпроси и отговори:
Защо въобще са необходими тези норми?
Европейските стандарти за изгорели газове са стойности, показващи допустимите нива на замърсяване от всяко моторно превозно средство (МПС). Те се определят от директиви на Европейския съюз (ЕС), а първият европейски стандарт Евро 1 е въведен през 1992 година. Актуален в момента е стандартът Евро 6, който е най-високата засега норма за екологичност на МПС. Той действа от 2014 година.
Какво цели новия стандарт Евро 7?
Задаващият се нов стандарт Евро 7 трябва да направи автомобилите и въздуха още по-чисти. ЕК смята движението по пътищата за най-големия замърсител на въздуха в градовете. Данните сочат, че през 2018 автомобилният трафик, разбирай отделяните от него фини прахови частици и азотни съединения, е причинил преждевременната смърт на около 70 хиляди души в страните от ЕС и Великобритания. Новият стандарт Евро 7 цели да намали изхвърляните от автомобилите в атмосферата азотни оксиди с 35% до 2035 година. А при автобусите и камионите – дори с 50 процента.
По-конкретно дизеловите автомобили вече ще могат да отделят най-много 60, вместо сегашните 80 милиграма азотни оксиди на километър пробег, а при бензиновите промяна няма. Но Евро 7 не се отнася само за азотните съединения, които излизат от ауспуха, а също и за фините прахови частици, които се отделят например когато автомобилът спира, или пък от износването на гумите. В този смисъл новата норма ще важи също и за електромобилите.
От кога ще действа Евро 7?
ЕК направи своите предложения през ноември миналата година. Те предвиждат новите правила да влязат в сила от юли 2025 г. за леките и лекотоварни автомобили, а за камионите две години по-късно – от юли 2027-а. Преди това страните от ЕС и Европарламентът трябва да одобрят тези срокове.
Ще поскъпнат ли колите заради новия стандарт?
Най-вероятно цените на колите ще се повишат с въвеждането на новия стандарт за емисиите. Не е ясно с колко. Изчисленията на ЕК сочат, че допълнителните разходи за леки автомобили ще бъдат между 90 и 150 евро, а за тежкотоварните превозни средства – 2700 евро. Като цяло повишените разходи за едно превозно средство не трябва да възлизат на повече от два до три процента от средната цена на превозното средство в който и да е автомобилен сегмент.
Германското Министерство на транспорта обаче очаква поскъпването заради новата норма Евро 7 да е значително по-голямо – до 400 евро за кола от среден или висок клас. При лекотоварните дизелови превозни средства поскъпването може да достигне до 900 евро за едно, а при тежкотоварните – между 2500 и 4000 евро.
Източник: DW