Депутатите гласуват за приобщаване на корабоплаването към правилата за замърсяване с пластмаса.
Проектозаконът предвижда и санкции, свързани с екологичен фонд, предназначен за справяне със замърсяването с микропластмаси.
Евродепутатите дадоха зелена светлина на предложените нови правила, предназначени за намаляване и предотвратяване на замърсяването с микропластмаси, но коригираха предложението на Европейската комисия, така че мерките да обхванат и морския транспорт.
Комисията по околна среда (ENVI) на Парламента гласува на 19 март по доклад, изготвен от евродепутата Жоао Албукерке (Португалия/С&Д), със 71 гласа „за“ и 5 „против“, след като предложението на изпълнителния орган на ЕС, внесено през октомври миналата година, разглеждаше само речния транспорт.
Смята се, че всяка година в околната среда се изхвърлят до 180 000 тона пелети, като голяма част от разливите стават в морето.
В приетия текст са направени няколко промени, които разширяват дефиницията за транспортни средства, използвани за превоз на микропластмаса, с цел да се улесни внедряването на морския транспорт. Законодателите също така гласуваха по въпроси, касаещи наблюдението и изпълнението на мерките в съгласие с нормите на Международната морска организация (ММО).
Парламентът призова ЕС да „следи отблизо развитието на ситуацията в ММО“ и да „играе водеща роля в осигуряването на високо ниво на защита на околната среда по този въпрос“.
Албукерке призова Комисията към приобщаване на корабоплаването към правилата за замърсяване с пластмаса, тъй като толкова голяма част от замърсяването с микропластмаса идва от морския транспорт.
Следващата седмица (25 март) министрите на околната среда на страните членки на ЕС ще обсъждат дали предложеният закон трябва да обхваща морския транспорт.
Фредерик Монгодин, старши служител по въпросите на политиката в областта на морските отпадъци в неправителствената организация „Море в риск“, приветства разпоредбите, включващи корабоплаването, като отбеляза, че неотдавнашните събития в Галисия (Испания) и Франция са помогнали за повишаване на вниманието относно замърсяването, причинено от микропластмаса.
Над 40 страни се събират в Кипър, ще обсъждат хуманитарния коридор за Газа по море
Предложеният закон въвежда също така задължително проследяване и докладване на загубите, задължения за почистване и индивидуален подход за предприятията за изпълнение на техните задължения.
„Със задължителното обозначения на контейнерите, превозващи пластмаса и засилените мерки за морския транспорт, ние предприемаме конкретни действия за предотвратяване на бъдещи екологични катастрофи и предпазване на нашите екосистеми от по-нататъшни вреди“, заяви пред Euronews евродепутатът Ска Келер (Германия/Зелени).
Евродепутатът Диърдър Клун (Ирландия/ЕНП) заяви, че новите правила ще помогнат на държавите членки да проследят по-добре произхода на разливите, така че замърсителите да бъдат принудени да поемат отговорност.
Санкциите, свързани с неспазването на правилата, бяха определени на 3 % от годишния оборот на ЕС, вместо първоначално предложените от Комисията 4 % от годишния оборот на дружеството в съответната държава от ЕС.
Беше договорено и създаването на екологичен фонд, в който да се инвестират средствата, събрани от санкциите след приобщаване на корабоплаването към правилата за замърсяване с пластмаса.
„Докладът на комисията ENVI също така въвежда възможността държавите членки да отделят част от приходите, генерирани от санкции, за подпомагане на проекти, насочени към почистване на замърсени с пластмаса райони и борба с това замърсяване“, заяви пред Euronews евродепутатът Катрин Шабо (Франция/Ренеу).
Гласуването на предложението за намаляване на замърсяването с пластмасови пелети се очаква през април, по време на последната пленарна сесия в Страсбург преди изборите за Европейски парламент.