Вълна от недоволство в страната заради спрените влакове

Железничари и недоволни граждани излязоха на национален протест в редица градове от страната. Спирането на влаковете предизвика вълна от недоволство и изкара на бунт хората в София, Варна, Горна Оряховица, Карлово, Монтана, Лом, Бойчиновци и др., предаде репортер на БГНЕС.

Протестиращите не вярват на транспортния министър Ивайло Московски, че няма да се съкращават влакове. Служители на БДЖ твърдят, че тези 40 млн. лева субсидия няма да могат да осигурят нито стабилизация на железницата, нито реформа.

В София протестиращите на Централна гара поканиха премиера Бойко Борисов и неговите министри да пътуват заедно с тях до Банкя с влак на 31 януари, за да види Борисов колко хора ще се возят в него, за да си поговорят за проблемите с жп транспорта и хората да си зададат неудобните въпроси.

Другата събота от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт /ГИОРТ/ и Сдружение за запазване и развитие на железниците, на Централна гара ще раздават разписания на пътуващите – една услуга, която се прави и в други страни в Европа. Протестиращите днес железничари и пътници издигнаха лозунги като "Приватизацията е равна на грабеж и ликвидация", "Долу ръцете от БДЖ", "БДЖ – за хората, не за корпорациите" и други.

Протест срещу спирането на 140 влака и съкращаването на 1500 души експлоатационен персонал в БДЖ се проведе и на жп гара Варна. 38 влака в БДЖ бяха спрени преди Нова година, а от 1 февруари се планираше това да се случи с други 90, част от които бяха и два влака по линията Варна – Русе.

Около 1 000 железничари и граждани участваха в митинга в Горна Оряховица под мотото: "Не на разрухата в Българските железници". Митингът се проведе на площада пред гарата в града. Според хората, 80% от спрените влакове минават през Горна Оряховица, за 6 от композициите тя е първа гара.

Над 12 хиляди подписа са събрани в Североизточна България срещу спирането на 38-те влака от 12 януари и намерението този процес да продължи. Това оставя хората в малките селища без редовен и евтин транспорт до училища и фирми в градовете, уточнява БНР.

В декларация адресирана до Министерския съвет и парламента, участниците в митинга искат да бъдат пуснати отново спрените влакове и да не се спират нови 90, да няма съкращения на персонал в БДЖ, както и на звена и хора в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Те се обявяват и против приватизацията на "Товарни превози".

Жители на врачанските села Бели Извор и Криводол също протестираха заради спрените влакове, които са единственият транспорт на местните хора. По време на протеста на гара Бели Извор изненадващо пристигна отдавна спрян пътнически влак от Лом за Мездра.

В Пловдив днес протест не се състоя, тъй като не е имало разрешение, въпреки това събирането на подписи в защита на БДЖ продължава. В Добрич също подкрепиха БДЖ, протестиращите там се обявиха и за отварянето на ТЕЦ-Варна.

В Шумен пък железничарите поискаха оставката на ръководството на БДЖ и се обявиха за това повече влакове да не бъдат спирани, както и за стабилизиране състоянието на железниците.

В Карлово недоволни граждани от решението на БДЖ да спре 12 влака през града, блокираха за няколко минути жп линията на гарата в града и спряха движението на бързия влак София – Бургас. Районът на Карлово е един от най-ощетените в страната. Спрени са влакове до София, Златица Сливен и Тулово, което е една трета от всички стопирани композиции. Така много селища в общината остават без жп транспорт.

Транспортният министър Ивайло Московски пристигна на гарата в Карлово и обясни, че ще бъде ревизиран графикът за движение на спрените 38 влака, така че превозът на пътници да се осъществява нормално. Московски каза и че ще бъдат възстановени всички влакове, за които технически е възможно, защото за някои от возилата има предписание, че не са безопасни.

Източник: БГНЕС

ЖП транспорт

Министър Красимира Стоянова: По Коридор VIII в България инвестициите в жп инфраструктура надхвърлят 3 млрд. лева

ноември 8, 2024

Инвестициите в жп инфраструктура по направленията от Коридор VIII София-Пловдив-Бургас и Карнобат-Синдел-Варна надхвърлят 3 млрд. лева. Това …