Железница за дивия Запад

България може да загуби финансиране за жп проекти в размер на стотици милиони евро. За опасността алармираха от няколко граждански сдружения. Това може да се случи, след като България е отказала да кандидатства по новия механизъм „Свързана Европа" (MCE) с проекта за модернизация на линията Видин – София с първия участък Видин – Медковец. Проектът е обявен от ЕС за приоритетен и е задължителен за изпълнение, като крайният срок за кандидатстване за финансиране по МСЕ е 16 февруари 2015 г. Жп линията Видин -Медковец е дълга 65 км, а ремонтът й ще струва 405 млн. евро.
До 2023 г. ще бъде довършено жп направлението Калотина – София – Пловдив на стойност около 1 млрд. евро. Това заявиха от Националната компания „Железопътна инфраструктура ", като обясниха, че участъкът е избран, защото европейските средства не достигат да бъдат направени и двата проекта. България е предпочела да бъдат подпомогнати с европейски пари по МСЕ други три проекта за общо 179 млн. евро: за реконструкции на жп линиите София – Волуяк (104,5 млн. евро за 8 км) и на София – Елин Пелин (57,7 млн. евро за 23 км), както и проучване за корабоплаването по река Дунав (7 млн. евро). Инвестициите са много по-малко от тези на съседните ни Гърция и Румъния, отбелязват от инициативата. Гърция кандидатства за 700 млн. евро, а Румъния -за 1,1 млрд. евро.
„Решението на министерството и на НКЖИ е правилно, коментира доц. Симеон Ананиев, бивш директор на ИА „Железопътна администрация“ и секретар на Форум за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ). Според него дори и да се абстрахираме от недостатъчните пари за финансиране на проекта, тази линия в момента не генерира достатъчно товари и пътници, за да бъде приоритет в изграждането на жп инфраструктурата. „Още навремето категорично заявих, че този проект не е изгоден за страната ни и се радвам, че хората, от които зависят проектите го разбраха“, категоричен бе Ананиев.
В Интернет форумите упорито се формулира едно обяснение за решението на държавата – а именно, че със високоскоростната линия от Кулата до Видин е била изгодна преди всичко за гръцките пристанища, за сметка на българските морски пристанища. Според специалистите обаче това е преди всичко в „теориите за конспирация“.
„Няма чак такова голямо съперничество между гръцките и българските пристанища. Единственото гръцко пристанище, което би се облагодетелствало от споменатата жп линия е Солун. За сметка на това обаче тя би могла да развие наши речни пристанища, като например Видин“, обясни пред Транспортал генералния директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“ инж. Ангел Забуртов. Според него нещата трябва да бъдат много ясно премислени и ако една такава скоростна жп линия оставя добавъчна стойност в българската държава, тогава тя може да бъде реализирана. По думите на Забуртов това може да стане както с развитие на нашите пристанища, така и чрез интермодални терминали и съоръжения, които да обслужват товаропотока по нея. Освен всичко друго, нека не забравяме, че Северозападна България е икономически най-изостаналия район на страната и един такъв проект може да помогне да бъде наваксано изоставането.
Причината за отказа обаче се оказа доста прозаична. Още през 2006 година въпреки натиска на редица държави приоритет за новата оперативна програма „Транспорт“ вместо Кулата – Видин става историческия път Цариград – Виена, и в частност участъка от Капитан Андреево до Кулата. Проектът е голям и в крайна сметка се оказва, че парите за железопътен транспорт ще бъдат изразходвани преди всичко за да може той да бъде завършен. Междувременно проектантите сменят трасето на линията София – Видин, като тя вече минава не през прохода Петрохан, а през Столник и Искърското дефиле. Причината – експертите доказват, че с новия вариант се очаква много по-висок трафик. Това обаче допълнително оскъпява линията и увеличава времето за строителство.
Тук идва и добрата новина за линията София – Видин. От транспортното министерство не са се отказали тя да бъде построена. От там все още търсят възможности за финансиране включително и по линия на „Свързана Европа“ за първия участък от линията – от Видин до Медковец. Според източници на Транспортал ще се кандидатства и за останалата част от линията – от Медковец до София – но вероятно цялата линия ще бъде изградена през следващия програмен период, като проблемът не са толкова средствата, колко по-дългия период на изграждане заради повишената сложност на обекта.
„Това което е най-важно в момента е да не се допусне пренасочване на средства от железопътната към пътната инфраструктура“, обясни бившият транспортен министър и председател на ФБТИ Петър Мутафчиев. Според него усилията в новия програмен период трябва да бъдат насочени към железопътния сектор, а за изграждането на магистрали трябва да се търси публично –частно партньорство. Той обясни, че не трябва да се подценява нито един международен коридор, преминаващ през страната ни, като даде пример за Коридор 4, за който бе представен международен проект, който ще кандидатства за 35 млрд. евро.
 

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…