България опитва да спаси 100 млн. лв. за Западната дъга
Транспортното министерство моли ЕК да прехвърли проекта към новия оперативен периодБългария предлага промяна в новата оперативна програма за транспорт още в самото й начало. Това стана ясно след заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. Целта е да се осигури европейско финансиране за довършването на Западната дъга, чието забавяне принуди правителството да задели 100 млн. лева от бюджета за строежа.
Отсечката, която свързва магистрала „Люлин" с бъдещата Северна тангента, беше разделена на два етапа, и двата предвидени за финансиране по изтичащата програма „Транспорт" 2013 – 2020 г. И двата се забавиха, а вторият -критично. Заради жалби и три поредни опита да се възложи поръчката изпълнението й започна едва преди месец. Изпълнител е ДЗЗД „Европейски пътища", в което участват „Джи Пи груп", „Автомагистрали – Черно море" и „Пътстройинженеринг", а цената – 85 млн. лева без ДДС.
А пари откъде?
На церемонията за първа копка регионалният министър каза, че правителството е отпуснало финансиране за обекта, но ще търси начин да го прехвърли към новата оперативна програма, за да гарантира завършването му с пари от европейските фондове. Сега предложението ще бъде официално изпратено заедно с още няколко молби за корекции в програмата.По думите на представители на транспортното министерство шансовете са по-скоро „за" предложението, тъй като проектът така или иначе е одобрен за европейско финансиране.
Проблемът е, че парите за пътна инфраструктура в новата програма няма да стигнат за всички набелязани проекти. Достроява-нето на магистрала „Струма" е основният приоритет на програмата и ще глътне голяма част от ресурса.По време на заседанието стана ясно, че алтернативният вариант за тунел под Кресненското дефиле трябва да е внесен в Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти". Паралелно със завършването на екологичната оценка на новото трасе, предвиждащо две отделни платна и серия от мостове и виадукти, ще бъде обявена процедура за избор на изпълнител. Това ще стане в първата половина на 2016 г.
Нови отсечки на метрото Заради ниските цени в търговете за новите отсечки на метрото „Метрополитен" предлага в програмата да се включат още от разклоненията на третия лъч. В първоначалния вариант проектът предвиждаше изграждане само на етап 1 от третия метродиаметър, който включва участъка от бул. „Янко Сакъзов" до кв. „Красно село". С измененията се предлага да бъде изграден и етап 2, който достига до жк „Овча купел" и ще прави връзка с жп линията София – Перник. Въпреки разширението на обхвата финансовата стойност на проекта се запазва непроменена.От оста за жп и метро в новата програма ще се спестят и 10 млн. евро, предвидени за довършването на отсечката от подземната железница от „Джеймс Ваучер" до „Хладилника". Причината е, че в старата програма в оста „Техническа помощ" са останали 10 млн. евро, които ще се използват за целта, вместо да се използва ресурс на новата програма.
***Жп проектите изостават Христо Алексиев, заместник генерален директор на НКЖИ, представи по време на Комитета за наблюдение напредъка по жп проектите, които се изграждат с пари от програмата за периода 2007 – 2014. Ре-хабилитацията на жп линията Първомай – Свиленград е завършена 89%, Пловдив – Бургас 95%, а железният път Септември – Пловдив 69%. Ремонтът на жп гара София е изпълнен 85% и очакванията са да бъде окончателно завършен преди средата на 2016 г., каза Алексиев. Това е поредното отлагане на срока, който беше краят на годината, след това пролетта на 2016 г., а сега – лятото. Жп гара Бургас ще бъде завършена в рамките на календарната година и ще бъде пусната в експлоатация в началото на 2016 г., отчетоха от НКЖИ.***Със спестените пари от търговете за метрото ще се финансира и участъкът до „Овча купел"***Текст под снимкаЗавършен е само първият участък от Западната дъга, а изпълнението на втория започна едва преди месец заради обжалвания
Източник: Капитал Daily