Арести в Турция за продадени спални вагони на България, далаверата е за милиони! Комисионни са взимани и от шефове на БДЖ?

 

При спецакция на турската полиция 8 души са били арестувани заради продадените 30 спални вагона на България. Сред задържаните е Ибрахим Ертиряки, който е бивш генерален директор на Turkish Wagon Company – TUVASAS.

Той и още седем от ръководството на компанията са обвинени, за това, че са ощетили държавната фирма с 25 милиона турски лири при продажбата на спалните вагони.

„Поради неспазване на производствените технологични стандарти доставката на вагони е закъсняла и за това закъснение е било платено над 4 милиона евро неустойка за неспазване на срока. Фирмата издала фактурите за вагоните няма нищо общо с тази фирма, която е посочена в договора. Плюс това са платени 4 милиона 684 хиляди евро срещу услуги, но имаме съмнения, че тези пари са разпределени между някои заподозрени. В момента освен арестуваните има и други, които се издирват", обяви в събота областният прокурор на Сакария Мустафа Ерджан пред турски медии. Предполага се, че и от българска страна са взимани комисионни от лица, които са изиграли ключова роля в подписването на договора и последвалите странни обстоятелства.

Според прокуратурата с договора за доставка на 30 вагона турската държава е ощетена общо с 25 милиона турски лири. В обвинението се посочва, че договорът с България е бил на стойност 75.1 милиона турски лири, но турската компания е изхарчила 88.6 милиона, като е заплатила и 4 милиона евро за недоставка в срок. Очаква се турските прокурори да поискат официално съдействие от българските си колеги.

Ще припомним, че по времето на министър Александър Цветков на 17 декември 2010 г. „Български държавни железници" (БДЖ) и Turkish Wagon Company – TUVASAS подписаха договор за продажба на 30 спални вагона, като в ръководството на БДЖ беше сегашния изпълнителен директор на БДЖ Владимир Владимиров. Новите съоръжения пристигнаха в България през юни 2012 година, но проверката дали вагоните отговорят на български и европейските изисквания отне девет месеца и едва след това те бяха пуснати в частична експлоатация само в страната от изпълнителния директор на Железопътната администрация Веселин Василев, без евросетификат и без да отговарят на изискванията на ЕС. БДЖ плати за тях над 32 млн. евро без ДДС.

Година по-късно се оказа, че 5 от 30-те чисто нови спални вагона вече са за ремонт и не се движат. Единият от вагоните бил с повреда на челната врата, два били със спукани водни резервоари, а един е бил с дефект на странична врата, а друг дерайлирал по време на маневри край София. В момента от всичките 30 вагона, в експлоатация са само 19, а другите са спрени от движение. Според шафнер от БДЖ вагоните постоянно дават дефекти с климатичната инсталация и автоматичната блокировка на вратите. 

На фона на незавидното състояние на българските железници, остава открит въпроса дали българските прокурори, ще последват примера на турските и съвместно да разкрият поредната „далавера за милиони“ в БДЖ.

 

Източник: http://rodopi24.blogspot.bg

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…