Арх. Здравко Здравков, гл. архитект на Столичната община: Изготвяме визия за развитие на града към 2050 г.

Стабилността в инвестиционното проектиране е свързана с правилното планово изграждане
От четири месеца съм главен архитект на Столичната община. Участвах в конкурс за поста, в който защитих концепцията „София – зелен и привлекателен град". В краткото време, през което заемам длъжността, се срещнах с изключително интересни казуси, най-важният от които е този за устойчивостта на плановете, гарантиращи и работата на строителния сектор.Стабилността в инвестиционното проектиране е свързана с правилното планово изграждане. През последните дни упоритите говорения, твърдящи, че плановете са лоши и недобри, създават несигурност, водеща хората при мен. Те ме питат защо са платили имоти за стотици хиляди евро, а ние няма да им позволим да строят. Трябва да сме убедени, че плановете и устройственото планиране ни дават възможност за правилното функциониране на града. На последната сесия на Столичния общински съвет се въз-ложи изготвянето на цялостна визия за развитие на София до 2050 г. Необходимо е да сме наясно накъде очакваме да върви нашият град в следващите 10, 20, 50 години, какво искаме да се случи, колко хора ще дойдат в него. През 2050 г. в световен мащаб населението ще бъде 70% в големите градове. В момента на всеки 1000 души има 600 автомобила и прекрасните улици, изпълнявани от строителите, ще са безкрайно задръстени в бъдеще.През следващите девет месеца консултативен съвет, който ще събера, ще разработи цялостна визия за развитие на София, за да можем да си отговорим на въпросите, за да имаме стабилност в инвестициите и сигурност в устойчивото планиране. Очакванията ми са, че ще преминем към град, ориентиран към хората. В момента около 0,1% от столичани се придвижват с велосипеди. Правилните инвестиции трябва да мотивират хората да слязат от колите, да преместим натоварването от леките автомобили към масовия градски транспорт и велосипедното движение. Необходима ни е визия за бъдещето, за да можем да изградим нужната инженерна инфраструктура, да развием сферата на услугите на базата на най-консервативния транспорт – метрото и жп инфраструктурата. Трябва да строим и за довеждащия транспорт.В момента се работи по нови велосипедни трасета. Групи към Министерството на регионалното развитие и благоустройството подготвиха промяната в наредбата за увеличаване на мрежата за колела. Неизбежно е повишаването на велосипедния трафик, тъй като той заедно с пешеходния е единственият устойчив начин на придвижване. Трябва да работим и за осигуряване на непрекъснатото развитие на мрежата и на преминаването на препятствия, защото без това няма как да накараме хората да слязат от колите. А то ще стане тогава, когато от общината възложител изградим правилна инженерна инфраструктура, за да предложим на хората две неща – цена и скорост. Когато човек установи, че с личния си автомобил се движи по-бавно, отколкото с метрото, и му е по-скъпо да влезе в градския център, защото трябва да плати такса за паркиране, постепенно той ще е демотивиран да използва колата си.Смяната на приоритетите е обвързана с изменение на инженерната инфраструктура. Не може безкрайно да разширяваме улиците и проводимостта на автомобилния трафик, без да си даваме сметка, че така мотивираме хората да си купят още автомобили. Необходимо е да работим за развитието на масовия градски транспорт, чийто гръбнак са метрото и жп инфраструктурата.По отношение на пешеходната среда в момента се работи по два големи проекта, финансирани с европейски средства. Това са зона 2 и 4 в центъра на София. Първата обхваща пространството по ул. „Граф Игнатиев" и прилежащите улици „Шишман", „Шести септември" и „Солунска". Заедно с подмяна на настилките там ще се извърши огромен обем инвестиции в подземната инфраструктура. Водопроводът по ул. „Граф Игнатиев" е от 1911 г.Другата зона обхваща пространството около храм-паметника „Свети Александър Невски". Пешеходното придвижване е част, на която досега не е обръщано внимание. Освобождаването на историческия център от автомобили ще доведе до връщане на хората в градската среда. Това е моята голяма задача. Възложил съм изготвянето на наредба за цялостната градска среда.
Източник:Строител
Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]