Авиационната индустрия не хареса новите правила за единно европейско небе

Лидерите от авиационната индустрия са недоволни от преработения текст на Единното европейско небе (ЕЕН), неофициално приет от Съвета на Европейския съюз и Европейския парламент в сряда (6 март), стана ясно от тяхно становище. Те заявиха, че споразумението няма достатъчен обхват, за да намали закъсненията и да подобри  капацитета за въздушен транспорт.

Правилата бяха договорени след повече от десетилетие на съпротива от страна на страните от ЕС, които не бяха склонни да се откажат от контрола върху въздушното си пространство. „Те не искаха да либерализират повече сектора“, коментира служител на ЕС пред Euractiv. „Това е въпрос на национална компетентност спрямо общностна компетентност.“

Мариан-Жан Маринеску (ЕНП), един от водещите законодатели на Парламента по досието, каза, че държавите-членки не са доволни от предложението на Комисията да наблюдава дейността им във въздушния транспорт, за да оцени доколко те спазват целите за ефективност, определени от Комисията. Това доведе до смекчена версия на текста, която, по думите на Ахим Бауман, политически директор на асоциацията на авиокомпаниите Airlines for Europe, е „в най-добрия случай преформулиране на съществуващия регламент“, а в най-лошия случай е  „Върнете ни назад с 10 до 15 години.“ Текстът, добави той, е „компромис в името на самия компромис“.

Монсерат Барига, генерален директор на Асоциацията на европейските регионални авиокомпании (ERAA), каза, че преработеният текст няма да доведе до конкретни подобрения. „На пръв поглед изглежда, че са направени няколко отстъпки, което за съжаление намалява вероятността от съществени подобрения, за които настоявахме по отношение на капацитета на въздушното пространство, оперативната ефективност и устойчивостта“, каза Барига в прессъобщение на ERAA в сряда . „Ясно е, че ще са необходими допълнителни усилия за ефективно справяне с предизвикателствата на днешната авиация.“

Запазване на статуквото

Един от аспектите на новия текст, от който Airlines for Europe не е доволна, е липсата на регулаторни правомощия на борда за преглед на ефективността, назначен и финансиран от Комисията, за да гарантира, че агенциите за контрол на въздушното движение на държавите-членки и авиокомпаниите отговарят на климата и други цели за ефективност, някои от които все още не са определени. Според анализ на Airlines for Europe, това ще ограничи влиянието на борда и няма да доведе до значителни промени в количеството на емисиите от авиацията. Освен това Бауман предупреди, че акцентът на SES върху „екологизирането“ на въздушното пътуване чрез летене по по-кратки, по-директни маршрути е погрешен. „Хората смятат, че самолетите работят като автомобили, така че най-късото разстояние е това, при което изгаряте най-малко гориво, а това не е вярно“, каза той. „Всеки самолет работи повече или по-малко като ветроходен кораб и не виждате ветроходни кораби да минават по най-краткия маршрут между две точки; те обикновено използват маршрут, който е най-подходящ за да стигнат навреме, а не най-краткото разстояние.“ Той предположи, че едно по-задоволително SES ще насърчи сътрудничеството между ръководителите на въздушното движение на държавите-членки, така че когато се появи технология, позволяваща на националните системи за управление на въздушното движение да комуникират помежду си, те ще могат да си сътрудничат, за да увеличат капацитета за полети и да намалят закъсненията.

Проблеми относно конкуренцията и безопасността

През 2020 г. Европейската федерация на транспортните работници (ETWF) изрази загриженост относно предложението, че преработеният SES ще внесе повече конкуренция в индустрията за управление на въздушното движение. „[Управлението на въздушния трафик] не е услуга, която може да функционира на пазарен принцип“, каза тогава Йозеф Маурер, ръководител на авиацията и операциите на ETWF, в изявлението на организацията от 2020 г. „Той има критична роля, като безопасността е водещ елемент, който не може да бъде компрометиран и трябва да се третира като такъв. За съжаление новото предложение за SES II+ не разпознава това.“

Според уебсайта на Съвета част от споразумението от сряда позволява на държавите-членки да делегират определени аеронавигационни услуги на пазарни условия.

Краят на една ера

Въпреки че заинтересованите страни от индустрията все още не са видели окончателния текст на ЕЕН, Бауман прогнозира, че той няма да оправдае очакванията. Жорж Гилкинет, министърът на мобилността на Белгия, която в момента е ротационен председател на Съвета на ЕС, обаче е доволен от споразумението. „Радвам се от този резултат, сключен по време на нашето председателство, който ще даде възможност за постигане на голям напредък в намаляването на емисиите на CO2 от авиационния сектор и също така ще даде на държавите-членки повече инструменти за ограничаване на неудобството, генерирано от аеронавигационната дейност“, каза Гилкинет се казва на уебсайта на Съвета. Сега текстът ще бъде изпратен до Съвета и Парламента за официално приемане.

Автомобилен транспорт

Директорът на Волво: Сделката за въглеродните емисии в транспорта е ключова за реорганизацията на автомобилното производство

април 9, 2024

“Изпълнението на схемата за ценообразуване на въглеродните емисии на ЕС за пътния транспорт е от съществено значение за разработването…