Българската банка за развитие продаде само 92 от вагоните на БДЖ за 1.3 млн. лв.

Българската банка за развитие продаде 92 товарни вагона на Българските държавни железници за 1.3 млн. лв. Банката е довереник на облигационерите на БДЖ и организира търг за продажбата на 500 вагона на държавния холдинг, обезпечение по втория облигационен заем на превозвача, с изплащането на който има проблеми от години. Общата начална тръжна цена на 500-те вагона беше около 9 млн. лв. От тях обаче са продадени едва около една пета. Печелившият купувач на 91 от 92-та е "Вагоноремонтен завод – 99". Последният вагон е спечелен от русенската "Експрес сервиз", като от информацията на сайта на ББР става ясно, че за въпросните вагони няма други участници, класирани на второ място. Единичната цена на продадените вагони се движи между 12 600 и 16 040 лв. Парите от продажбата ще отидат за покриване на задълженията към облигационерите.

По думите на изпълнителния директор на държавния холдинг Владимир Владимиров пред "Капитал Daily" банката трябва да продължи с продажбата на останалите вагони или да даде възможност на превозвача да ги продава, като парите отново ще отидат за покриване на задължението към облигационерите.

На час по вагон
Отварянето на офертите беше на 30 юни в сградата на банката. Целта на търга беше да се намалят задълженията към облигационерите по втория облигационен заем, взет през 2007 г., за да погаси холдингът стари задължения. Заемът беше за 120 млн. евро, като към момента остава да се изплатят малко над 140 млн. лв., всички от които просрочени.

По реда на Закона за особените залози в полза на банката обезпечение на заема са 5 хиляди товарни вагона и 25 дизелови мотриси. През май миналата година на общо събрание на кредиторите беше взето решение да започне разпродажбата на 3542 от товарните вагони и на мотрисите. Последните се използват от железницата за крайградските й пътнически превози, но не и въпросните 3542 товарни вагона. След решението на общото събрание беше въпрос на време кога банката ще предприеме продажбите.

Общите задължения към банки на държавния превозвач са 330 млн. лв., а общо компанията дължи 530 млн. лв. От повече от година дружеството заедно с транспортното министерство преговаря с облигационерите за подписването на споразумение за разсрочване на задълженията. До момента обаче до съгласие не се е достигнало, като през миналата година държавната компания настояваше заемът да бъде разсрочен за десет години при сегашните лихвени условия, което беше неприемливо за облигационерите. Последва друго предложение от страна на превозвача за отписване на 30% от главницата по заема и изплащане на всичко до 2020 г. И тази оферта не се стори атрактивна на кредиторите. Според близки до разговорите на хоризонта няма постигане на сделка и за такава ще може да се говори най-рано през есента.

За ремонт
"Вагоноремонтен завод – 99" се намира в град Септември. Акционерното дружество се занимава с ремонт, рециклиране и модернизация на товарни и пътнически вагони, както и с производство и износ на нови колооси. За 2014 г. компанията има приходи от 78 млн. лв, като през 2013 г. те са били 62.5 млн. лв. За двете години дружеството е на печалба от малко над 2 млн. лв.

Другият купувач – русенската "Експрес сервиз", е своеобразен наследник на "Локомотивен и вагонен завод" – Русе. "Експрес сервиз" е единственият в България производител на маневрени (и други) локомотиви. Фабриката се намира в местността Образцов чифлик, на една гара разстояние от Русе в посока Варна. В началото на миналата година компанията съобщи, че предстои и изграждането на  ново депо за ремонт на локомотиви заради ръста на поръчките от частните превозвачи.

Източник: http://www.capital.bg/
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]