БДЖ скоро ще трябва да започне от „В“ група

доц. Симеон Ананиев

 

Последните години българското и гръцкото правителство, се опитват да покажат изпълнение на наложените им „европрепоръки” за продажба на държавните железопътни компании за превози. Изпълнителният директор на Австрийската железопътна компания ÖBB заявява, че би проявил реален интерес да участва в приватизацията на TrainOSE /гръцкото БДЖ/, само ако го получи безплатно. За българската компания БДЖ Товарни превози, вече не се заявява  интерес и за безплатно получаване.

Прилагането на „Европейските препоръки” от българските о-кей чиновници доведе до разделение на единната като организация и технология железопътна структура БДЖ на търговски дружества превозвачи БДЖ Товарни превози и БДЖ Пътнически превози, и Държавно предприятие национална инфраструктура НКЖИ. За сведение на българските „евро глобалисти”, железопътните компании на Германия /Дойче Бан/ и на Франция все още не са разделени, и според Европейския съд е достатъчно, че са финансово разделени, а организационно и функционално могат да останат единни. Други европейски страни след разделянето са започнали обединяването на структурите по немския модел, но вече е доста късно, защото европейският пазар на железопътни превози е преразпределен по подобие на авиационния пазар.

В отделните страни са създадени структури на държавните превозвачи на ДБ Германия и РСА Австрия, и ПКП Карго Полша, които са основни играчи на пазара за превози.Те са закупили удобни трасета за транзитен превоз в цяла Европа, за които имат ресурс от инфраструктурните държавни компании. Националните компании на по – малките държави, като България и Гърция, по този начин няма да имат приходи от транзитни превози и могат само да са довозващи в собствената си страна. Всичко това, както и липсата на ясна визия и добри политики, лошият мениджмънт и откровените кражби ги обрича на неясно бъдеще, което води към постепенна разпродажба на активи и към фалит.

В продължаващата 5 години сага с приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" единственият кандидат, който е изпратил официално писмо за намерения за участие е Руски държавен фонд за инвестиции. АПСК удължи срока за изготвянето на правен анализ и оценка на предприятието до 10 август, като официалният мотив за отлагането е, че оценителят не е получил цялата необходима информация от ръководството на БДЖ.

Опитите на БДЖ да продаде неефективните структури за товарни превози са обречени на неуспех, поради три основни причини:

–          Липса на политика с ясна визия, план за действие и административни умения и желания как да стане продажбата;

–          Липса на споразумение с кредиторите относно дължимото от БДЖ Товарни превози от кредитите на дружеството – майка, които следва да се заплатят от купувача, както и липса на гаранции за непоявяване на скрити кредитори;

–          Липса на нормативни, нотариални и търговски документи за собственост и липса на тежести на продаваните  – активите /земя, депа, сгради, локомотиви и вагони и др./.

Интересен поглед за състоянието и бъдещето на Българските железници може да се направи от анализа на медийните информации и коментари. Както казваше един прословут български треньор по футбол, че националният отбор прилага системата „организиран хаос“, в Управлението на транспорта и железниците«организираният хаос“ е издигнат на нови висоти като организация и управление. Липсва ясен мениджмънт и ефективно управление.

Известните до момента факти за финансовото състояние на БДЖ не дават основание за оптимизъм. Милиони изтичат за фиктивни модели и стратегии в железницата. Поредната стратегия за развитието на железопътния транспорт от 2015-2022-ра е допълнена с план за оздравяване и развитие на "Холдинг Български държавни железници". Остава убеждението, че сами по себе си стратегиите не решават никакви проблеми, но от тях може да се печели без никой да търси отчет, както става след това.

Ако БДЖ-Товарни превози продължи да се управлява, както досега, според АПСК и бранша има голяма вероятност вместо приватизационна сделка, в края на годината да се провеждат ликвидационни разпродажби на активите на жп превозвача. И в единия, и в другия случай приходите ще са символични. Основната разлика е, че ако се стигне до разпродажба на парче, целият персонал в компанията от близо 3000 души ще излезе на пазара на труда да търси нова работа. Както се шегуват с горчивина железничаритеслед по повод фалита и започването на „В“ група на футболния клуб Локомотив, и БДЖ скоро ще трябва да започне от „В“ група.

Автомобилен транспорт

Новите електромобили Citroen за 6000 евро вече излязоха на пътя

Градският електрически автомобил Citroen Ami, представен от френската марка през февруари тази година, стана част от автопарка на услуга под наем. Самата кола е невероятно компактна. Размерите й са: дължина […]

Автомобилен транспорт

Българин надмина Tesla с електромобил, който вдига 500 км/ч и изминава 1000 км

Българин създаде нов уникално бърз спортен електрически автомобил, който вдига близо 500 километра в час и е с мощност от над 5000 конски сили. За сравнение един от най-продаваните електромобили […]

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]