БДЖ в надпревара с Трабант

 

Влаковете на БДЖ все още се движат колкото мукавено трабантче от времето на соца и модерен мотопед. Най-високата му средна скорост е едва 68 км/ч и се постига по линията между София и Варна, съобщиха от БДЖ .Теоретично най-бързо могат да се движат треновете – с до 160 км/ч, между гарите Крумово и Димитровград. БДЖ обаче не разполага с влакове, способни да достигнат тази скорост. Дори най-новите мотриси Siemens Desiro не могат да я развият. Максималната на германските електрички е 140 км в час, а на дизеловите мотриси до 120 км/ч, твърдят експерти. Най-бавно – с около 20 км/ч, карат влаковете между Кюстендил и Гюешево.Родната железница все още ползва и вагони , купени преди 45 годиниТе са от серия 2047, доставена през 1970г. Въпросните 24 вагона се използват все още за обслужване на влакове в участъците около Пловдив и Горна Оряховица.БДЖ разполага със 788 пътнически вагона, от които 29 ретро и салон вагони , както и 30 теснолинейни. От тях годни за експлоатация са 408 вагона, а ежедневно се ползват около 330. Най-новите пътнически вагони на БДЖ са трийсетина спални, доставени само преди 2 години. Всички останали са на възраст над 20 г.

Шефът на БДЖ Владимир Владимиров изчисли, че за да имаме железница на средноевропейско ниво за следващите 7 години, са нужни 420 млн. лв. инвестиции. С тези пари ще можем да купим 15-20 модерни влака уточни той.От преди 44 години са 6 дизелови локомотива от серия 07. По същото време са доставени и 6 електрически мотриси от серия 32. С тях все още се возят пътници основно между Мездра, Бойчиновци и Берковица и Горна Оряховица, Царева ливада и Габрово. В началото на годината имаше идеи тези стари влакчета да бъдат пратени за основен ремонт в завода RER в Рига, но заради липса на пари обаче това не стана.За относително нови могат да се приемат и доставените през 2005 г. и 2007 г. дизелови и електрически мотриси Siemens. Към момента от тях в експлоатация са 23 електрически и 15 дизелови мотриси. Навремето са били доставени по 25 електрически и дизелови мотриси Desiro. Според информацията от БДЖ от втория модел десетина вече са извън строя. Локомотивите и мотрисите в БДЖ са общо 280, като 211 от тях са годни за експлоатация. Освен Desiro всички останали са на възраст над 20 години. Най-много пътници използват крайградските пътнически влакове между София и Своге и столицата и Перник, както и между Пловдив и Асеновград, сочи още статистиката на железницата.

 

По 7 линии прекачват хората на автобуси По 7 линии пътниците се прекачват между някои гари от влака на автобус и обратно, съобщават от НКЖИ . Причината са извършваните ремонти по жп трасетата. Към момента едно от направленията, където се прави подобно прехвърляне на пасажерите от едно превозно средство на друго, е София-Пловдив-Димитровград-Свиленград. Второто е София-Карлово-Тулово-Карнобат-Варна-фериботна. третото – Русе-Горна Оряховица-Стара Загора-Димитровград-Подкова, четвъртото -София-Дупница-Кулата и петото Пловдив-Стара Загора-Карнобат-Бургас.

№1 в света е японският Shinkansen Най-висока скорост в света между 320 и 581 км/ч развива японският влак Shinkansen. Първият скоростен трен в Япония е пуснат още през 1964 г., пише сайтът weekenrJclub.bg.Втори на планетата и първи в Европа е френският ТGV POS, който вдига между 320 и 574,8 км/ч. Движи се между Франция и Швейцария, а също Франция и Германия с работна скорост 320 км/ч.Трети на планетата е китайският Shanghai MaglevTrain, развиващ от 431 до 501 км/ч. Разработен е от германци и е на магнитно окачване и пуснат в Шанхай преди 11 години. Четвърти е отново китайски трен – CRH380A. Той вдига между 380 и 486,1 км/ч. Пети в света и втори в Европа е испанският AVE Talgo-350 със скорост между 330 и 365 км/ч.

Най-бавният влак не само в България, но вероятно и в света взима разстоянието от 34 км. за близо 2 часа. Става въпрос за линията Кюстендил – Гюешево, за която не веднъж или два пъти имаше предложения да бъде затворена.Малкото останали хора в района разчитат единствено на трена, за да пътуват до областния град. „Та нали трябва да си купим нещо за ядене, хранителни продукти, да отидем на лекар. Тук не сме млади, живеем в отдалечени махали, а без влака животът ни би бил невъзможен", разказва възрастен дядо от пограничното село Гюешево.Други пък споделят, че не са малко туристите, които предпочитат именно с влак да разгледат уникалната природа на Каменичкия край. Сега пътуването става с модерна мотриса, която пътува три пъти в седмицата – сряда, събота и неделя. Вместо да развива обаче 120 км./ч., тя пътува с едва трийсетина. „Когато пътуваме до Гюешево. вземаме да прочетем някоя книга, вестник или нещо друго, което да облекчи дългото пътуване. Не са малко и случаите, при които сме виждали диви животни в близост до линията", казва с усмивка възрастен мъж. Случвало се е и организирани трупи с чуждестранни туристи да наемат от столицата ретровлак с парен локомотив. Това обаче се случвало едва веднъж на една-две години.Самата жп линия до Гюешево е построена през 1910 г. Основният проблем са срутванията, които за радост не стават често.

Източник: Монитор

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]