Брюксел не е одобрявал държавна помощ за българските железници. И този път положителната новина за БДЖ се оказа фалшива.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията "съчини" положителна новина за БДЖ, която за съжаление се оказа твърде пресилена.
От ведомството на служебната министърка Николина Ангелкова на 9 септември обявиха, че са получили писмо от Главна дирекция "Конкуренция", в което се  казва, че Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за преструктуриране на БДЖ.
Това даде основание дори и в сериозните медии масово да се появят информации, че "ЕК е разрешила държавна помощ за БДЖ". В съобщението до медиите на транспортното министерство се уточнява, че "полученото писмо, е вследствие на проведените разговори през миналата седмица в Брюксел, на които министър Ангелкова е предоставила своите допълнителни анализи и аргументи за ускоряването на процеса за нотификация на държавната помощ за БДЖ от страна на Европейската комисия, като необходимо условие бъдещите преговори с кредиторите да придобият по-ясни параметри и да позволят нормално функциониране на БДЖ".
 
 От ведомството на Ангелкова вадят и цитати от въпросната кореспонденция:
„…В срещата ни наскоро ме информирахте за напредъка на българските преговори с международните кредитори на БДЖ и ме помолихте да Ви предоставя позицията на ГД „Конкуренция“ по отношение на планираното опрощаване на дълговете от 172 милиона лева, които БДЖ е натрупало преди присъединяването на България към ЕС през 2007 г.“, се казва в писмото, подписано от Герт-Ян Купман, заместник-генерален директор „Политики за държавна помощ“ в ГД „Конкуренция“.
 
Следва и втори цитат:
„…по отношение на опрощаването на дълговете от 172 милиона лева, които БДЖ е натрупало преди присъединяването на България към ЕС през 2007 г., мога да Ви информирам, че на базата на предоставената информация от страна на българските власти, тази мярка изпълнява условията, заложени в Насоките за държавна помощ на железопътните предприятия, които предоставят основа за обявяването на отмяна на дълговете на доставчиците на ж.п. услуги, натрупани преди присъединяването към ЕС (или преди либерализация на сектора)“.
 
Проверка на Клуб Z обаче установи, че въпросното писмо изобщо не представлява разрешение за отпускане на държавна помощ.
"Цитатите са точни, но не и изводът. Писмото е с окуражителен характер, че България е на прав път, но в същото време се припомня, че има още две или три условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да ни разрешат държавна помощ", обясни високопоставен източник от Министерството на транспорта и съобщенията. Според него разпространеното прессъобщение е силно преувеличено, за да се демонстрира активност на служебната министърка Николина Ангелкова.
 
А тя е цитирана от пресслужбата си във въпросното съобщение да казва:
„За нас подкрепата, която ни дава Европейската комисия е много важна за подновяване диалога с кредиторите на държавните железници. Предстои среща с кредиторите и облигационерите на компанията, за да обсъдим възможностите за разсрочване на задълженията. Първата крачка вече е направена, тъй като с това писмо ЕК се произнася, че не се нарушава законодателството, свързано с конкуренцията и държавната помощ за БДЖ може да бъде отпусната“.
 
Клуб Z потърси истината и от първоизточника. Кореспондентът ни в Брюксел Веселин Желев се свърза с Европейската комисия и получи следният отговор:
Комисията не е давала разрешение за отпускане на държавна помощ за БДЖ, но е в контакт с българските власти по този въпрос.
България наистина почти сигурно ще получи разрешение за отпускане на държавна помощ за железниците за 172 милиона лева, но това ще стане по време на мандата на следващия транспортен министър. Диалогът с Еврокомисията на тази тема започна още преди година когато транспортен министър бе Данаил Папазов.
София иска да получи разрешение за държавна помощ за железниците, с която да бъдат покрити стари дългове на БДЖ.
 
Като аргумент за разрешаването на помощта българските власти посочват, че в периода 2003 – 2006 г., когато България все още не бе в Европейския съюз, държавата не е осигурила пълна компенсация на разходите на БДЖ за евтините жп билети на социално слабите граждани.
Въпросните 172 млн. лева са именно непокрити от бюджета разходи на БДЖ за субсидираните пътувания на пенсионери и учащи през 4-годишния период.
Идеята е след като Брюксел разреши помощта парите да бъдат преведени от държавния бюджет на кредиторите на компанията за период от няколко години.
 
В момента заемодателите на БДЖ са в очакване на назначаването на редовно правителство в София.
Източник: Икономика
Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]