Четат черната кутия на дерайлиралия влака, за да открият виновника

Черната кутия на бързия влак от София за Варна, който дерайлира край гара Калояновец в събота, трябва да покаже каква е причината за инцидента, при който загина машиниста и бяха ранени 12 души. Това обяви при проверка на място Неделчо Спасов, зам.-главния ревизор по безопасността в Национа компания "Железопътна инфраструктура".
 
Кутията се намирала в задната кабина на локомотива и вече е иззета от следствието. Тя може да бъде разчетена само със специален софтуер, който има превозвача и данните няма как да бъдат манипулирани, информира специалистът.
Спасов е категоричен обаче, че преди катастрофата технически всичко по линията е било изправно. Доказателство за това e, че 15 минути преди инцидента по същия маршрут и през тези стрелки е влязъл пътнически влак от Димитровград към Стара Загора. 7-минути след него преминава в обратния път бърз влак в посока Пловдив. Двата експреса дори се разминават по трасето към гара Михайлово.
Изключено е твърдението, че грешен сигнал на светофора може да е причина за навлизането със 100 км. в час в стрелките. Осигурителната техеника на гарата е с най-високото ниво на безопасност. Такъв тип инсталации се използвали и в скоростните железници в Европа.
"Невъзможно е да се подаде грешна команда, самата инсталация няма да позволи", обяснява представителят на НКЖИ. Сигналът на светофора излиза, чак след като стрелките се наредят и ако има проблем с тях той няма как да светне. Тази релейната централизация се задава от ръководителя на движенето на гарата, а системата не му позволява грешка.
 
"Инсталацията подрежда маршрута, ако той не е готов е невъзможно да се подаде друг сигнал", твърди Спасов и допълва, че светофора е показвал че е трябва да премине с 40 км в час през гарата, макар помощник-машинита карал влака да твърди обратното.
Мистерия е обаче, защо не се е задействала автоматичната локомотивна сигнализаця, която би трябвало да спре сама влака. Тя разчита подадените сигнали от гаровата система още 1,5 км преди първия предупредителен светофор и при положение, че локомотива се движи с опасна скорост би трябвало да изземе управлението на машиниста и да задейства спирачките автоматично.
Черната кутия ще трябва да отговори и на въпросите дали машиниста е изключил въпросната сигнализация или е била повредена и затова не се е задействала. При липса на сигнал от пътното оборудване тази система дори задейства екстремно спиране на влака, обясни специалистът от НКЖИ.
 
Спасов уточни, че по инфраструктурата на жп трасето са нанесени щети за близо 1,5 млн. лв. Унищожени са две стрелки, един стрелкови обръщателен апарат, два брояча и кабели.
"Необяснимо е защо е дал на другият помощник да кара, след като е дошъл преди 15 дни. Той може да има квалификация, но трябва да се изясни дали е имал право да кара", добави Спасов.
Източник: в.Труд
Автомобилен транспорт

Впечатляващите параметри на първата S-класа на батерии

Най-после Mercedes-Benz представи дългоочаквания си електрически флагман EQS, който стана „първият луксозен модел на подбранда Mercedes-EQ”. Той е първият модел, качен на платформата MEA за електрически модели, като представлява своеобразна […]

Автомобилен транспорт

Европейците подкрепят идеята за забрана на двигателите с вътрешно горене от 2030 г.

По-голямата част от анкетираните жители на европейските градове подкрепят общоевропейската инициатива за прекратяване на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2030 г., за да се намалят емисиите […]

ЖП транспорт

Сименс мобилити: Не сме съгласни с начина на провеждане на поръчката на БДЖ за нови мотриси

Във връзка с решението на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД от 05.04.2021 г. за прекратяване на процедура по ЗОП с предмет: „Доставка и гаранционна поддръжка на до 16 броя новопроизведени […]