Дискретният туристически бум в София
Зорница СТОИЛОВА, Весислава АНТОНОВА- София изжибява туристически разцвет през последните месеци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании Ryan Air и Wizz Air.- Основна и растяща група гости на столицата са млади хора от европейски страни на възраст между 20 и 30 години.- Градът се оформя като целогодишна туристическа дестинация, което дава на бизнеса шанс за постоянен обем работа и възможност да планира по-добре.авторПетък, 11 часа преди обед. Ноемврийското слънце е необичайно приветливо, а пред Съдебната палата в центъра на София гъмжи от хора. Тълпата е шарена като реклама на Benetton и шуми на различни езици. Скандинавки с бебешки колички. Прегърнати възрастни двойки,увити в шаловете си. Доброволците от Free Sofia Tour се повдигат на пръсти, 3а да преброят туристите. Бързо успяват да ги разпределят в няколко групи. Всяка от тях, с размерите на училищен клас, поема на своята първа среща със София. Повечето я поглъщат с любопитство. Като 23-годишния служител по въздушен контрол от Хампшър, Великобритания, Мик, който обича да открива нови места сам. Или като Франческо (28 години) и Йоана (27 години), които поддържат връзката си от разстояние между Белгия и Италия, но решават да прекарат Заедно уикенда в София, защото „беше толкова евтино да дойдем, а никога не сме били". Или като двамата братя Алексис (21 години) и Никое (27 години), 3а които българската столица е първата спирка от дългоочакваната им европейска ваканция. Общото между всички тези млади европейци и плановете им 3а пътуване е фактът, че София вече е на 20 евро разстояние (отиване и връщане) от дома им. Благодарение на ударното стъпване на нискотарифния превозвач RyanAir на летище София с 21 полета през септември и октомври тази година и интензивната му конкуренция с другата нискота-рифна компания – Wizz Air, която също последователно разширява дестинациите, София преживява истински туристически разцвет. Видно от пътникопотока през Терминал 1, данните от местата 3а настаняване, привлеченият туристически данък и оборотите на заведенията, последният месец е бил рекорден 3а индустрията, която печели от туристи (виж графиките). Освен че носят позитивен икономически ефект 3а града и правят живота в него една идея по-цветен и интересен, растящите групи чужденци са шанс София да придобие собствена физиономия сред европейците отвъд новинарските клишета 3а столицата на „най-бедната и корумпирана страна в ЕС".Ефектът: RyanAir„Ние си бележим ръст всяка година между 10 и 15%. Тази година си вървеше по план до октомври, когато RyanAir започнаха да влияят много силно на пазара, и оттогава е лудница", казва Стефан Огнянов от .Асоциация 365", неправителствената организация, която организира безплатни пешеходни турове на английски език Free Sofia Tour из историческия център на града. Според най-голямата платформа 3а пътувания Trip Advisor Free Sofia Tour е най-популярната услуга в To Do списъка на туристите в София. Доскоро доброволците на организацията са посрещали най-много гости между май и септември, но тази година есенният сезон е необичайно силен. Стефан Огнянов отчита 130% ръст на разходените чужденци през октомври в сравнение със същия период миналата година, като през уикендите изпращат поне 5 гида на началната точка на туровете, 3а да поемат потока от хора. „Май и юни са ни най-силните месеци по принцип, но октомври този път беше месец, в който счупихме рекордите", потвърждава и Георги Георгиев, собственик на две заведения в София, които попадат в топ 20 на Trip Advisor – Skaptoburger и Skaptobara, По данни на Столичната община от началото на годината до 20 октомври София е посрещнала и настанила близо 1.5 млн. гости, като от тях чужденците са около 950 хиляди души. „Капитал" се свърза с пет големи хотела в централната част на София, които попадат в топ 10 на платформата Booking.com по предпочитания на идващите в столицата туристи. Макар да не предоставиха конкретни данни, всички заявиха, че отчитат чувствителен ръст на чуждестранните посетители, който отдават и на увеличаващите се полети до София на нискотарифните компании. От самите RyanAir регистрират средно около 94% натовареност през септември и октомври на всички маршрути, които оперират до и от София. „От септември Ryanair свързва София с ключови градове от Европа с висока концентрация на бизнес услуги, включително Берлин, Брюксел, Лондон, Мадрид и Милано", коментира пред „Капитал" Денис Барабас, който се грижи 3а продажбите и маркетинга в RyanAir 3а Централна и Източна Европа, „Непрекъснато промотираме София и България като туристическа дестинация с външни и вътрешни медийни кампании, като таргетираме както настоящи, така и потенциални клиенти с ниски тарифи и специални „светкавични" продажби", обясни той. Извън бързия и видим ефект на евтините самолетни билети според туристическата администрация на града интересът към София расте устойчиво от няколко години насам. Директорът на общинското предприятие „Туризъм" Иво Маринов цитира годишната класация Mastercard Global Destinations Cities Index, според която София е в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители 3а периода 2009 – 2016 г. със средногодишен темп на растеж от 7%. Освен по-лесната достъпност на София Маринов добавя конкурентните цени 3а настаняване, „инвестициите на общината в подобряване на инфраструктурата и градската среда и създаването на нови туристически атракции" сред причините 3а увеличаващия се поток. Наблюденията на хотелиери и собственици на заведения сочат, че София привлича повече посетители и заради нестабилността на доскоро предпочитани дес-тинации като Истанбул, Кайро и Маракеш. „Някои от пристигащите при нас казват, че в региона по-интересна им е Турция, но сега се въздържат от пътуване дотам, защото се притесняват. Затова избират България, която 3а някои от посетителите ни е достатъчно интересна и екзотична като алтернатива на Турция", разказват служителите в „Хостел Мостел", предпочитано място 3а отсядане от младежи от ЕС на възраст между 18 и 30 години. Двайсет и четири годишната студентка от Австралия Стиви например, която обикаля Европа от 4 месеца и срещаме на Free Sofia Tour, признава, че София не е била в първоначалния й маршрут. Но след няколко консултации с Trip Advisor и майка си решава да смени билетите 3а Истанбул с такива 3а София и Пловдив и не съжалява.Какво продава СофияМладежи като Стиви – между 20- и 30-годишни, въоръжени с джобното знание на Trip Advisor, Lonely Planet и Google Maps, които често пътуват сами, съставят си low-cost маршрути според програмата на фестивалите в Европа и търсят да „преживеят" мястото, на което са, са основна и растяща група сред посетителите на София. Те представляват голяма част от гостите на хостели, апартаменти, които се отдават през Booking.com и AirBnb, и от клиентите на заведенията 3а хранене и баровете в София. Най-често идват от Великобритания, Германия, Италия, Испания и Гърция и прекарват средно по един уикенд в София. „Първоначално идват просто защото им е интересно и не знаят нищо 3а София, и това, което ги впечатлява, е, че градът е много по-хубав, отколкото са очаквали", споделя наблюденията си от шест години обиколки Free Sofia Tour Стефан Огнянов. „Харесва им, че градът е все още зелен, че центърът е пешеходен, хората – дружелюбни, а храната – вкусна, макар и не уникална 3а региона", изброява още той. Друго ключово предимство на столицата е доброто съчетание цена – качество на храната, спането и нощния живот според Людмил Илков, управител на ресторанта 3а българска кухня „Хаджидрагановите къщи". Това е най-честата обратна връзка, която им оставят клиентите им в Trip Advisor (заведението е в топ 10 на заведенията с най-висок рейтинг в платформата в София), като сравняват и с други страни в Централна и Източна Европа. Средната сума например, която оставят техните посетители на едно хранене, е 25 – 30 лева. „Хаджидрагановите къщи" инвестират последователно в последните няколко години в създаването и поддържането на адекватен профил в Trip Advisor, в доброто си индексиране в търсачките и картите на Google и във включването си в специализирани гайдове 3а заведения и печатни карти на града. Отделно заведението работи с над 50 туроператора, които водят организирани групи туристи, напоследък най-често от Азия (Япония, Китай и Южна Корея). В момента около 50% от гостите им през цялата година са чужденци. Най-видимата промяна, която носи това 3а бизнеса им, е излизане от спиралата на цикличността – слабо лято и силна зима или обратното. „От пролетта на 2015 г. обемът от чужденци изравни тези пикове и спадове и постоянно имаме един близък обем на работа 3а разлика от предишни години. Това ни позволява да планираме много по-добре, защото не очакваме месеци, които ще са катастрофа и в които ще се чудим как да Задържим персонала", разказва Людмил Илков. Всъщност фактът, че София се оформя като целогодишна туристическа дестилация, сам по себе си се отразява позитивно на бизнесите в града. Собственикът на апартамент „Хотелина" Николай Крушарски, чийто имот е сред най-високо оценените в платформата Booking.com 3а София, казва, че почти през иялата година обектът му е зает от 2-3 дни до цяла седмица, като 60% от гостите му са хора на възраст между 20 и 30 години. И все пак, ако си отваряме ушите 3а мнението на туристите, София все още е привлекателна предимно с екзотичната си непознатост. И тепърва трябва да работи върху създаването на собствен бранд и идентичност, така че да направи моментния си туристически възход по-устойчив. Желанието на общината дая позиционира като „модерен европейски град с фокус културно-познавателен туризъм" засега е по-скоро в сферата на пожелателното говорене. Самата администрация има с какво още да се постарае, 3а да осигури адекватна услуга 3а туристи. Обратната връзка от бизнеса е, че информационните центрове са трудно откриваеми 3а туристи, не работят през уикенда и липсват адекватни на времето (разбирайте мобилни приложения) рекламни материали на различни езици с интересни идеи как да прекараш повече време в града и страната. С други думи, представете си, че София в момента е като празен лист хартия, на който гостите й могат да напишат всичко. И имаме огромен потенциал да направим така, че то да е нещо хубаво като: „Искам пак."***През октомври FreeSofiaTour отчитат 130% ръст на разходените туристи спрямо миналата година. В деня. в който снимахме само в сутрешния тур се бяха събрали пет групи по 30 човека ***Боза? Помислих, че е шоколадово мляко. Странно е на вкус.Йоана, 28 от Италия.
Източник: Капитал