До една година спират губещите влакове
Най-рано от новото разписание на пътническите влакове за догодина ще могат да се спрат композициите и мотрисите, возещи едва по няколко човека. Това заяви по време на кръгла маса по проблемите на жп сектора, организирана от „Индъстри уоч” управителят на „БДЖ – Пътнически превози” Димитър Костадинов.
„Догодина ще се опитаме да повишим ефективността на системата и да махнем най-неефективните влакове”, поясни той. Според него по този начин железницата ще може
да използва освободения подвижен състав на други места
където има по-голяма необходимост.
„В новата схема ще поставим въпроса общинските транспортни схеми да се съобразят с нашата”, каза още Костадинов. „В момента на много места става обратното, което не е нормално. В Перник например бързи влакове спират на 5 места в града”, каза той.
Шефът на пътническата железница информира, че по-голяма част от общините не се интересуват при подготовката на разписанието на влаковете. Техни представители не се явяват изобщо на насрочените срещи за уточняването му. След като то влезе в сила обаче, се сещат и започват с претенциите.
По думите му в 80-90% от случаите когато гарата се намира извън населеното място, липсва довеждащ транспорт до гарите, което намалява пътниците по железницата.
Костадинов обясни, че само 5 от спрените влакове на 12 януари няма да тръгнат отново от 1 февруари. „Имайки предвид качеството на услугата и поевтиняването на горивата и конкуренцията на автобусния транспорт,
нямаме планове за поскъпване на билетите”
каза още той.
Според Владимир Владимиров, изп. директор на „Холдинг БДЖ”, 3 са основните фактори за конкурентност на превозвача – бързи скорости, удобни превозни средства и цени, съобразени със съответните клиенти. “В момента по първите два критерия сме изостанали – средната скорост на пътническите влакове в България е 55 км в час, а в развитите държави тя е поне от 150 км/ч. „Ползваме стар подвижен състав, който не е комфортен. Цената на билетите е ниска и от нея се възползват студенти, учещи и социално слаби. Не успяваме да привлечем средната класа, която предпочита да пътува с автомобили и автобуси”, обясни шефът на БДЖ.
Товарните превози с 8% ръст
АВТОРЪТПрез миналата година „БДЖ – Товарни превози” са превозили 2% повече товари. За 2014 г. по предварителни данни на НКЖИ ръстът на превозените товари от жп превозвачите е 8%. Това съобщи вчера зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. Държавната фирма „Товарни превози” е отчела повишаване от 2 на сто. По думите му делът на частните превозвачи на пазара е 50%.
Гинев обясни още, че се обсъжда сериозно възможността за даване на концесия на някои линии. Идеята е концесионерът следва да събира такса и да поддържа инфраструктурата. По думите му една от тях ще бъде Алдомировци – Бели брег. Той припомни, че се водят преговори с швейцарска жп компания за стопанисване или концесия на теснолинейката Септември – Добринище. Според него обаче в случая трябва да има и проявен интерес от общините, които да станат партньори в проекта за развитие на туристическия бранш.
„За да може да се реализират тези намерения обаче, трябват нормативни промени”, поясни Гинев.
Източник: Монитор