Eвропа гони моряците ни

30 хил. плават под чужд флаг и внасят над $500 млн. годишно у нас. Заменят ги на корабите с украинци, филипинци и индуси

Много наши моряци плават на танкерите на компании като френската "Юронав" и свързаната със "Зодиак" "Танкер Пасифик", Сингапур

Европейският съюз прие България, но издигна високи бариери пред нашата работна ръка и дори започна да гони нашите моряци от корабите си. Същите, които доскоро предпочиташе пред украинци и филипинци. За това алармираха от Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА) към Министерството на транспорта.

 Собствениците на кораби, плаващи под флаговете на страни членки на ЕС, от 1 януари няма да качват български изпълнителен състав – матроси, рулеви, фитери и пр., а някои вече дори почнаха да ги свалят на брега. Но не защото техният професионализъм изведнъж се изпари. Причината е, че като представители на страна членка на ЕС след 1 януари българските моряци вече трябва да бъдат осигурявани наравно с колегите им от общността, обясниха от ИАМА. Според тях това произтичало от чл. 12 на Договора за създаване на Европейската общност, подписан в Рим на 26 март 1957 г., който "забранява каквато и да било дискриминация на национална основа". Този принцип е доразвит в две директиви: 2000/43 за недопустимост на дискриминация на етнически или расов признак и 2000/78 за равното третиране при осигуряването на работа.

 Всяка страна членка на ЕС е въвела двете директиви в своето законодателство. Което ще рече, че от Нова година трябва да изравни заплатите на нашите към тези на собствените си работници. От което следва, че отчисленията за осигуровки, които корабособствениците от ЕС трябва да плащат след Нова година на нашите моряци, ще нараснат неколкократно. Това веднага прави българските моряци "скъпи", т.е. нерентабилни за европейските корабособственици.

 Най-големи затруднения изпитва бургаска менингова компания, която изпраща моряци на френски и белгийски танкери, обясниха от ИАМА. Френските кораби плават под удобен (т.е. на трети страни) флаг и с тях няма проблеми. Но капитаните на белгийските, които плават под националния си трикольор, свалят на брега нашите моряци, чиито договори изтичат, и то без ангажимент да ги наемат отново. За това говори и фактът, че тяхното място заемат моряци от Далечния изток, най-вече филипинци и индуси. Нещо повече, от компанията собственик дали ясно да се разбере, че след 1 януари категорично няма да качват наши моряци на корабите си.

 Проучване установи, че става дума за бургаската менингова компания "К.рис-Костадин Георгиев", която изпраща над 120 моряци на корабите на белгийската компания CMB Group и дъщерната й френска Euronav. Същата, на чийто танкер "Лимбург" при пожар преди 4 години загина наш моряк край бреговете на Йемен. За съжаление собственикът на "К.рис" не бе открит, а служителите му отказаха всякакъв коментар.
Така след Нова година българският неквалифициран моряк все по-трудно ще си намира работа и ще бъде изместван от азиатци. Обратно – офицерският състав – всички степени български капитани и механици, все по-лесно ще си намират високо платена работа на кораби в ЕС. Причината е, че дългите и тежки плавания отдавна са направили техните професии непрестижни за западните им колеги, които вече не се блазнят да плават дори и от заплати над $10 хиляди.

 Европейската корабна метла засега не засяга моряците, плаващи на кораби, записани в т.нар. втори регистри на Великобритания на о. Ман и на Португалия на о. Мадейра. Създадени специално за наемане на чужденци като изпълнителен състав на корабите с цел избягване на високите данъци и осигуровки.

 Това е най-тежкият проблем пред българските моряци, за който няма гратисен период, категорични са в ИАМА. А като се има предвид, че той засяга над 30 хил. български моряци, плаващи под чужд флаг, не е никак маловажен. Още повече, че те внасят у нас доходите си, които възлизат на над $ 500 млн. годишно.

 Още повече, че след Нова година и на българските корабособственици вече няма да им излиза сметката да качват на борда български моряци и ще започнат да наемат украинци, грузинци, филипинци и др. Това важи особено за бъдещия собственик на БМФ, независимо че в проектостратегията е заложено да бъде запазен броят на работната ръка.

 

Източник: http://www.standartnews.com

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…