Има ли алтернатива кризата в железниците?

Политиката за приоритет на железниците се проваля – за последните години пазарният дял от 45% достигна критичния минимум от 9%. Собствените приходи на БДЖ спаднаха до 50 – 60 млн. лв. за пътническите превози , до 70 – 80 млн. лв. за товарните превози и до 80 – 90 млн. лв. за НК „Железопътна инфраструктура “, коментира в свой анализ Йордан Мирчев – бивш председател на Комисията по транспорт на Народното събрание и бивш генерален директор на БДЖ . Обществените поръчки и усвояването на парите са приоритет на транспортната политика. Железопътният пазар не се измерва само с инфраструктура, а с хармонично развитие на всички компоненти на железопътната услуга и доброто управление.

Такава управленска политика няма и не се обсъжда промяна. Оптимизмът товарите да тръгнат по железниците след завършване на инфраструктурните проекти до 2022 г. и след въвеждане на ТОЛ таксите по пътищата е нереалистичен. Ако не се ориентират БДЖ и частните превозвачи към иновации в нови транспортни технологии, ако политиката не е ориентирана към регулация на пазара по пътната и железопътна инфраструктура , ако железниците не се обърнат с лице към клиентите, кризата в железопътните превози ще се задълбочава. Сценарият „Железници без превози“ вече е реалност и ще продължи да се задълбочава. Това е много сериозно предизвикателство пред бизнеса, гражданското общество и управляващите. Железопътната услуга става все по-непривлекателна, недостъпна, лошо се управлява, доставката на стоките става бавно. Безконтролната либерализация доведе до противопоставяне на видовете транспорт, вместо интегриране. Редица административни ограничения и липсата в регулация на транспортния пазар не обещават растеж на железопътните превози. „Растеж на превозите“ – това липсва в действията и на БДЖ , и на НК „Железопътна инфраструктура “, и в транспортната политика. Не изграждаме функционална жп мрежа, която да бъде свързана с потребителите на товарни железопътни превози.

В инфраструктурата липсват терминалите, товарните гари, липсва свързващата технология. Изграждаме проходни железопътни коридори, до които икономиката няма достъп. Като изключим частните железопътни превозвачи, които придобиха собственост върху добива на въглища и други масови производства, достъпът до железопътната услуга е ограничен. Те предпочитат автомобилните превози, защото доставката на стоките се извършва без претоварване и четири пъти по-бързо от железниците. Като прибавим и високата такса за достъп и ползване на железопътната инфраструктура , както и недобре организираната влакова работа, си обясняваме защо капацитетът на железопътните линии се използва 15 – 20% при милиарди вложени инвестиции. През последните години БДЖ получиха от бюджета 2 млрд. лв. субсидия. Нещо да се е променило в качеството на железопътната услуга – виждаме спад на превоза на товари с 50% и отлив на пътници. Време е да обърнем посоката на развитие и управление на железопътната услуга, да я развиваме съобразно потребностите на бизнеса и гражданското общество. Железопътните превози трябва да бъдат търсени, а не налагани по административен път. Необходими са неотложни действия. Експертна група подготвя проект за излизане на железниците от кризата, на растеж на превозите, в резултат на хармонично развитие на всички компоненти на железопътната услуга и по-добро управление. Този проект ще бъде предложен за обществен дебат на бизнеса и гражданското общество, на железопътните превозвачи и спедитори, на железопътната индустрия и на тези, които формират политиката в транспорта.

Investor.bg

Избрани

Гвоздейков: Ревизия ще покаже какво е харчено в транспортното министерство в последните 3 месеца

юни 8, 2023

Ще разпоредя ревизия в моите подведомствени организации и на държавните предприятия. Ще се проверява какво е харчено за последните 3 месеца и какви разходи са правени. Това каза след заседанието […]

Автомобилен транспорт

Екологичният транспорт и възстановяването на “Български пощи” сред приоритетите на новия министър на транспорта

юни 7, 2023

Инж. Георги Гвоздейков, новоназначеният министър на транспорта и съобщенията, обяви, че ще се фокусира върху прилагането на екологични транспортни решения като ключов приоритет на своя мандат. Това беше обявено по […]

Избрани

Андрей Цеков – министър на регионалното развитие и благоустройството

юни 7, 2023

Андрей Цеков – министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков е роден в София. Завършва Първа английска езикова гимназия в столицата и Юридическия факултет на Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Специализира […]