Кой ще кара влака в близките години?

Професията машинист става все по-непривлекателна. Едва по 10 обучени машинисти годишно излизат от Висшето транспортно училище в София. Приемът на нови студенти е свит драстично. Причината – ниското заплащане и лошите условия на труд.

 

Петко Петков е трета година студент във Висшето транспортно училище. Един от десетките, които се обучават за локомотивен машинист на тренажора в учебното заведение. Но Петко няма никакво намерение да работи в железниците, поне в държавните.

Петко Петков, студент: По мои наблюдения, в частния сектор е по-добре. Все пак заплатата е по-голяма, влаковете са по-нови, поддържат се. По-сигурно е там.

 

Частният сектор предлага 1000 лева заплата – с една трета повече от държавните железници. А и машините са нови, казват експерти и преподаватели.

Проф. Иван Миленов, преподавател в ВТУ "Тодор Каблешков": Има частни фирми-превозвачи, на които сме подготвили в последните 5 години около 100 човека машинисти за тези фирми. Но те дават заявка, казват от какво имат нужда, провеждаме курсове и подготвяме съответните хора и бройки.

Извън частните фирми, приемът на нови студенти и завършилите машинисти е в пъти по-малък.

През 2006 г. във ВТУ от 200 приети студенти, за машинисти са учили 100. През 2016-а от 30 приети – как се кара влак искат да учат едва 10. Причините за отлива са и промените на пазара.

Симеон Ананиев, предс. на Асоциацията на българските жп превозвачи: Поради естественото намаляване на товара, доведе и до забавяне в търсенето на машинисти. Вече се чувства глад. Но това, че го няма задължителното разпределение и сигурност в работата, доведе до отлива.

Метрото също дърпа доста от кадрите на железниците. И все пак – Николай Мишев е избрал държавните железници пред метрото, макар че сравненията са в полза на второто.

Николай Мишев, дир. "Експлоатация" – БДЖ: Обичаш ли професията, въпреки амортизиралия и остарял сам за себе си жп състав, както локомотиви, така и вагони, това е нещо, което ако го обичаш, ще го приемеш такова, каквото е.

Ще има ли кой да кара влака, експертите не прогнозират. Факт е, че ако преди железниците са били символ на модерност, сега са символ на ниско заплащане и остарели машини.

Източник: www.bnt.bg

ЖП транспорт

Министър Алексиев прие от името на България председателството на ТРАСЕКА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев прие от името на България, председателството на Междуправителствената комисия ТРАСЕКА за следващия мандат. Българският министър участва в 15 -ата среща на […]

Автомобилен транспорт

Разширяване на глобалната автобусна мрежа на дълги разстояния: FlixMobility придобива Greyhound в САЩ

++ Компанията адресира благоприятна възможност от увеличеното търсене в САЩ за достъпна, устойчива, колективна мобилност  ++ Последният кръг на финансиране проправя път на FlixMobility да поведе световната революция за зелена […]

ЖП транспорт

БТПП организира бизнес делегация за изложението EURASIARAIL в края на ноември

Българската търговско-промишлена палата по предложение на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия (RASTIA)  организира бизнес делегация за посещение на търговското изложение Евразия Рейл (Eurasia Rail). Изложението ще се […]