Пътища и магистрали светят през нощта

Технологиите намират все по-голямо приложение в ежедневието ни. Най-новите научни открития вече се пренасят навсякъде около нас като целта е животът да става по-лесен и интересен, а напоследък все повече се акцентира и върху пестенето на енергия и намаляването на емисиите вредни газове в атмосферата. Оказва се, че една от сферите, където технологиите тепърва ще се развиват са пътищата. Това се доказва от пътища, които използват слънчевата светлина, предупреждават със звук при твърде бързо шофиране, или зареждат колите на ток. И всичко това не е част от фантастичен филм, а реализирани проекти в редица държави по света.


Първият в света път, който няма нужда от допълнително осветление, смайва шофьорите на магистралата Осс в Холандия, на близо 100 км от Амстердам. Технологията цели да намали енергийните разходи за осветление на магистралата. Иновацията е дело на холандска компания, която успява да направи луминесцентна хоризонтална маркировка. При това боята, с която се очертават светещите линии има вградени микрочастици, които се зареждат от слънцето. След това маркировката свети в зелено до 10 часа. Идеята е от 2012 г., а през миналата е успешно реализирана.

В Япония шосетата пеят


През 2007 г. се изграждат първите пеещи пътища в Япония. Музиката създават самите шофьори, според скоростта, с която се движат. Напречни нарези върху асфалта създават вибрации при преминаването на автомобил, а тоновете, които се произвеждат, са различни заради разстоянието между нарезите и дълбочината им. Така пътят предупреждава водачите, че се движат с висока скорост, тъй като звука става много наситен. Има четири такива пътя в Япония – по един в префектурите Хокайдо, Уакаяма, Шизоука и Гунама. Всеки от тях изпълнява различни мелодии при подходящата скорост. Простират се на площ между 175 и 250 метра и са издълбани с хиляди нарези.

Интерактивни лампи пред автомобила



Освен технологията за светещи в тъмното пътища, инженерите обмислят и друг вариант за пестене на енергия от лампите край шосето. Вариантът е интерактивни светлини, които позволяват видимост на сравнително малък участък от пътя. Те светват, когато колата се приближи и стават по-ярки, когато разстоянието намалява. Технологията цели да спести разход на енергия за по-ненатоварените и по-рядко използвани от водачите шосета. Обмисля се въвеждането им и на неосветени към момента пътища.

Вятърна енергия



Екипи от учени и инженери работят и върху технология, подобна на предходната, която да осветява определени участъци от пътя. Вместо на интерактивни светлини обаче тя разчита на енергия от вятъра. А движението на въздуха ще се създава при преминаване на самите коли покрай вятърни генератори, поставени край шосето. Така без допълнителни разходи самите движещи се автомобили ще си осигуряват светлина на пътя.

Лента за зареждане на електромобили



Друга идея на една от новаторските компании в областта на транспортната инфраструктура е да бъде отделяна специална лента, която да зарежда електроавтомобили, докато те се придвижват към желаната дестинация. Зареждането на колите ще става посредством магнитно поле. Първите подобни пътища, които зареждат коли, вече са факт, но все още са само много кратки отсечки. Особено полезни подобни ленти биха били в Холандия, която е сред първенците по електромобили на глава от населението.

Източниксписание  “Транспортно строителство и инфраструктура”