Между 200 и 430 млн. лева инвестиции могат да получат "Българските държавни железници" през следващите 7 години. Това предвижда планът за развитие на дружеството до 2022-ра година, представен днес от министъра на транспорта Ивайло Московски, съобщи БНР.
Планът, който е от около 400 страници, съдържа три варианта – оптимистичен, реалистичен и минимален.
"Разработили сме планове за въвеждане на интелигентните транспортни системи, системите за управление на трафика на влаковете, сигурност, безопасност и, разбира се, на нов подвижен състав, нови влакове", каза Московски.
Подчертавам, това е един проект, който е хубаво в следващия един месец да получи достатъчно коментари, достатъчно обсъждания, за да може с всички народни представители от транспортната комисия да пакетираме в един устойчив план на железниците за следващите 7 години, каза той.
Разработени са и няколко варианта за разплащане с кредиторите на компанията, за което също се очаква държавна подкрепа в размер на около 300 млн. лв. Ако "Товарни превози" бъдат продадени, сумата можело да спадне до 137 млн. лв., съобщи шефът на компанията Владимир Владимиров, цитиран от "Фокус".
Няма да има спиране на влакове, но е възможно част от излишните активи – сгради, локомотиви, вагони, да бъдат продадени.
Предвижда се от БДЖ да бъдат освободени около 1200 души – по 600 от пътнически и от товарните превози, съобщи БТА. Няма да има масови съкращения, личният състав ще намалява с пенсиониране на служителите и от нормалното текучество, посочи Московски. Стратегията дава възможност за приватизация на БДЖ "Товарни превози", каза директорът на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров.
Основните трасета, по които БДЖ ще работи, са границата със Сърбия – София – Пловдив – Бургас (турска и гръцка граница), както и линията София – Варна, за която трябват 1.4 млрд. лева инвестиции, каза генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Ако линията от София до Варна се възстанови в качеството, когато е била направена, времето за пътуване между двата града ще падне с един час – от 6 часа и 50 минути на 5 часа и 50 минути, допълни той. Московски обаче изрази скептицизъм, че държавата ще успее да намери 1.4 млрд. лева за жп линията София – Варна.
Ламбрев подчерта, че НКЖИ може да се откаже да поддържа и да демонтира жп отсечки, ако те не са рентабилни. Такъв пример е линията Септември – Добринище, която носи загуба от 5 млн. лв. на година. Други подобни линии Горна Оряховица – Елена, София – Банкя и др. Линията между село Биримирци и Подуяне – товарна гара, вече е премахната, защото е била обект на кражби. Някои от линиите могат да бъдат дадени и на концесия на общините и или на бизнеса, каза Ламбрев. Депутатите Йордан Караджов и Йордан Костадинов изразиха подкрепата си за двата документа и подчертаха, че очакват те да бъдат приети от Народното събрание с голямо мнозинство.
Министър Московски посочи, че в момента транспортната система в България е несправедлива към железниците, но с въвеждането на нова ТОЛ система превозвачите ще се насочат към БДЖ. Парите, събирани сега от винетки, не са достатъчни за ремонт на пътя, камо ли за строеж на нови отсечки. В най-добрия случай превозвачът плаща по 1500 лева на година за камион и поврежда пътя, колкото си иска, добави министърът. Цените в БДЖ ще останат конкурентни, каза Московски без да уточнява как ще се променят във времето на действие на стратегията.
Източник: http://www.dnevnik.bg, 07.04.2015г.