Системата за електронно таксуване в градския транспорт в Пловдив бе изведена от експлоатация, след като се оказа, че испанското дружество Indra Sistemas, което я изгради, не е извършило сертифицирането й в НАП и Националния институт по метрология. За това съобщи вчера зам.-кметът на града Тодор Чонов. Така 6 години след началото на проекта за изграждане на системата и разход над 20 млн. лв., по -голямата част от които европейско финансиране,
Пловдив се връща към ръчната продажба
на билети и карти за градския транспорт.
„Получихме официално предупреждение от двете институции и затова билети и карти вече могат да се закупуват само от кондукторите в автобусите, както и от пунктовете за продажба в районните кметства и определените гишета от Община Пловдив“, каза Тодор Чонов, цитиран от БНР/Радио Пловдив.
Договорът с испанската Indra Sistemas за изграждани на интелигентна система за управление на трафика в Пловдив беше подписан в средата на февруари 2015 г. след търг, в който участваха 11 дружества и обединения, предимно с международно участие. Реалното възлагане на поръчката обаче се забави заради дълги процедури по обжалване и преоценка на офертите на участниците. Едва през миналата година местната администрация в Пловдив започна опити да приведе в действие
системата, която вчера бе спряна
след като показа серия от дефекти.
При изпълнението на проекта на 285 автобуса бяха поставени бордови компютри, които приемат и предават информация за движението им. Монтирани бяха 150 устройства за проверка на карти и билети и 677 валидатора. Близо 400 спирки бяха оборудват с електронни табла, монтирани бяха 285 автомата за билети в автобусите, 91 на спирките и 50 в други закрити помещения. Въпреки всичко обаче
системата така и не заработи.
„Изобщо не съм доволен. Но в крайна сметка това, което ние твърдяхме, най-после излезе наяве, каза за националното радио управителят на компанията „Хебросбус“ Веселин Дошков. За съжаление тази система, ние го казвахме от самото начало, не е правена да работи. Тя е правена, за да се усвоят, да не използвам думата откраднат, едни пари.“
Дошков обясни, че преди сключването на договора с Indra Sistemas никой от местната администрация не се е поинтересувал от опита, който компанията има при изграждането на подобни системи. „Има едно малко градче в Испания, където са реализирали проект. Бяха отхвърлени консорциуми със сериозни световни производители само и само да бъде внедрена Indra Sistemas“, каза още Дошков.
Според казаното от представителя на испанската компания Мигел Пеняс при подписването на договора с Община Пловдив през 2015 г. обаче Indra Sistemas e работила по подобни електронни системи в Испания, за метрото в Атина и Лисабон, както и по договор за 250 млн. евро в Саудитска Арабия.
След като тази в Пловдив така и не заработи, вчера от местната администрация обявиха, че гаранцията по договора за изграждане на системата в размер на близо 500 хил. лв. е задържана. Освен това
общината е завела иск срещу Indra Sistemas
за 1,5 млн. лв. и обмисля по-късно да предяви и допълнителни финансови претенции.
За да изгради системата, сега Пловдив обявява нов търг за възлагане на обществена поръчка с прогноза тя да приключи до края на годината след изтичане на всички процедури по обжалване на резултатите. Според Тодор Чонов три компании вече са проявили интерес към участие в процедурата, като по думите му става дума за консорциуми, включващи големи мобилни оператори.
Провалът с билетната система в градския транспорт на Пловдив удивително напомня
аналогичните проблеми на Варна
при реализацията на проекта й за интегриран градски транспорт. Той приключи на 6 юли 2016 г. След многократни ПР кампании, доработване на проекта и отпускане на допълнително финансиране обаче автоматизираната билетна система, която бе един от общо десетте му компонента, така и не можа да заработи.
След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това ръководителят на проекта Биляна Якова най-накрая бе принудена да признае, че според сключения договор за билетната система тя е трябвало да бъде оборудвана с „фискални, но не и фискализирани устройства“. Затова нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП.
В опит да приведе в действие автоматизираната си билетна система в началото на 2017 г. местната администрация във Варна сключи договор за доставка на допълнително оборудване на стойност близо 1.5 млн. лв. В него дословно бе записано, „че при обявяване на процедурите за възлагане на обществените поръчки и сключването на договорите са заложени технически изисквания към доставките на стоки и услуги, които в хода на изпълнение на договорите са оценени като недостатъчни с оглед нуждите на възложителя“. Заради изтеклия срок на проекта разходите по допълнителните доставки бяха покрити със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Източник: https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/02/18/4176138_i_plovdiv_posledva_chelniia_opit_na_varna_s_provalen/?ref=home_layer2