Ремонтeн кръговрат в Столичната община

Какво e oбщото между трамвайното трасе по протежението на бул. "България", стълбите в подлеза на Националния дворец на културата (НДК) до входа на метростанцията и бул. "Александър Малинов" в квартал "Младост".  Това е че след всеки ремонт следва ремонт на ремонта, след това пак ремонт на ремонта на ремонта и така "ремонтен кръговрат". Към тях вероятно могат се добавят и още други обекти, например – "зелените релси" около "Руски паметник", които станаха кални само след първия дъжд.

Ремонтен кръговрат

Граждани и неправителствени организации изразяват съмнения за качеството на ремонтите, извършени от фирмите изпълнители в Столична община. А местната управа на София обещава строг контрол, качество и поддръжка.

В началото на  годината неправителствената организация "Спаси София" съобщи за некачествен ремонт на трамвайното трасе по протежението на бул. "България" за 6.9 млн. лева. Установени са редица нарушения, сред които некачествено поставени настилки, шахти и напуквания само няколко месеца след ремонта. От общината веднага реагираха със съобщение, че са глобили изпълнителя "СК 13" с 620 хил. лева, а по-късно от Европейската комисия посочиха друга сума – 695 хил. лева, не става ясно обаче дали сумата е платена, и дали е наложена преди сигнала. Шест месеца по-късно ситуацията все още не се е променила особено, като в понеделник от "Спаси София" публикуваха видео, на което се вижда, че част от дефектите все още не са отстранени.

Голяма част от плочките в подлеза пред НДК са изкъртени или счупени само две години след цялостен ремонт, заедно с изграждането на метростанцията. От общината ги подмениха, като така и не беше дадено разумно обяснение защо толкова бързо настилката се е разпаднала. Това лято фирма "Щрабаг", която беше и изпълнител на предишния ремонт, пак ремонтира стъпалата на подлеза по проекта за цялостната реконструкцията на градината в района.

 Перманентно затворен за движение е бул. "Александър Малинов" в столичния квартал "Младост" през последните 3-4 години  – "заради строежа на метрото, заради продължението на бул. "Андрей Сахаров", заради разширяването, заради тротоарите… И на всеки ремонт се полага все нов и нов асфалт".

Пред "Дневник" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов заявява, че всички констатирани нарушения са предадени за поправка на изпълнителя, но "за съжаление някои от проблемите са свързани, включително с вандализъм, вероятно хората са забелязали, че неведнъж имаше автомобилни катастрофи". По думите му при спазване на правилата за движение няма как автомобилите да се блъскат в предпазните мрежи или оградите. Подобна е ситуацията с рекламираните като първи "зелени релси" на трамвая при кръстовището на "Руски паметник". Няколко дни след откриването им в средата на август тревата стана кална. Според Любомир Христов има две причини – едната, че вече имало случая на коли, които нерегламентирано са навлезли в затревеното пространство, а другата – тревата е жива, в момента е във вегетационен период и боледува. Специалистите на фирмата изпълнител обещали, че в най-скоро време тя ще възстанови първоначалния си вид, а ако се налага – част от настилката от трева ще бъде подменена.

Гаранции и още основи на ремонта

Гаранционният срок за текущ ремонт е една година, а за основен е пет години, съгласно Закона за устройство на територията. Според Любомир Христов, всяка фирма, която е нарушила договора си, е получила санкция. За него проблем при някои ремонти на улици е липсата на основа, на която да е бил поставен сегашният асфалт. "Може да се качиш в "Лозенец" и да видиш. В момента "Топлофикация" изпълнява проект. Ако видите как е направена преди години улицата, ще разберете защо примерно има потъвания и дупки – 4 см асфалт и отдолу кал", каза той и уточни, че в момента се поставя основа и след това се асфалтира.

"Не знам преди как се е предвиждало и какво. Там тоя ремонт… топлофикационната мрежа е строена преди 15-20 години. Не мога да кажа какво се е случвало и защо така е направено. Но фактът е такъв – откопава се 4 см асфалт и отдолу е кал. В момента тази кал се изгребва, насипва се с чакъл, валира се, слага един пласт бетонизирана баластра, слага се износващият пласт, изправят се бордюрите, правят се тротоари", заяви още той.

За критиките към ремонта на кръстовището около "Руски паметник" Христов заяви, че там е подобно положението. "Каналът е строен 1911 г. Освен че е малък, е сълзял във времето. Отдолу имаше кал един метър, даже 1.20, ако трябва да бъдем точни, и той беше изкопан, за да има здрава основа", посочи зам.-кметът.

Общината отнесе много критики и за наводнението на участък от бул. "Цариградско шосе", ремонтиран това лято, което някой когато завали дъжд наричат вече „Цариградско море“. Според Христов причината за събирането на вода е падането на клони и листа от дърветата, които са задръстили капаците. "Като отвориха капака колегите от аварийното звено, канализацията тръгна и водата почна да се прибира", каза той и уточни, че са сложени нови шахти с тесни решетки, през които да не могат да влизат боклуци в канала.

Инвестиции…

Според справка на общината, подписана от кмета Йорданка Фандъкова в сайта на общинския съвет, до 1 юли тази година местната управа е инвестирала 11.4 млн. лева в основни ремонти на улици и булеварди, 520 хил. лева за ново строителство на булеварди и улици, и 7.22 млн. лева за текущ ремонт. До края на годината стойностите ще се повишат, защото обикновено края на ремонтите е във втората половина на годината и тогава ще бъдат отчетени.

Ръстът за основен ремонт на улици е голям – от 26.24 млн. лева (2010 г.), 12.11 млн. лева (2011 г.), 9.88 млн. лева (2012 г.), 12.67 млн. лева (2013 г.) и 37.31 млн. лева (2014 г.). При новото строителство ситуацията е сходна – от 1.5 млн. лева през 2010 г., 1.35 млн. лева (2011 г.), 38.93 млн. лева (2012 г.), 13.89 млн. лева (2013 г.) и 36.46 млн. лева (2014 г.). При текущите ремонти сумите от 2010 до 2013 г. са малко над 26 млн. лева, а през 2014 г. – почти 23 млн. лева.

… и наказания

От 2010 до 2014 г. Столичната община е наложила глоби за около 1.34 млн. лева. Повечето от тях са заради закъснение в срока на изпълнение на договора, а не заради лошо качество. Само санкцията на "СК 13" за рехабилитацията на трамвайното трасе по бул. "България" е 606 740 лева. За размера й има разминавания.

През 2010 г. за десетдневно закъснение е наложена санкция 9858 лева, или 5% от сумата на проекта, на "Мостострой" за изграждане на мостове над р. Искър.

На следващата година местната управа е наказала три фирми. С 47 676 лева е глобена "Пътностроителна техника" за закъснение в срока (44 676 лева) и 3000 лева заради некачествен ремонт на ул. "Проф. Николай Державин" и панорамен път от бул. "Цар Борис III" до "Беловодски път". "Галчев инженеринг груп" е глобена с 81 449 лева, или 10% от стойността на договора, заради закъснение с 20 дни по проекта за довършване на ремонт на пешеходен подлез под бул. "България". Санкция от 9 718 лева е наложена на "Сага строй" за закъснение от 10 дни заради проект за поставяне на 8 павилиона на крайни спирки на градския транспорт.

През 2012 г. "Мотт Доналд Лимитид" е глобена със 117 155 лева, или 5% от стойността на договора, заради десет дни закъснение на генералния план за организация на движението в София. Дружество "Трейс виа" е глобено с неустойка от 419 948 лева заради закъснение по проектирането и строителството (инженеринг) на кръстовището на две нива при бул. "Андрей Сахаров" и бул. "Андрей Ляпчев". "ПСТ Холдинг" е с наложена неустойка за 35 794 лева заради закъснение от 3 дни на реконструкцията на бул. "Братя Бъкстон" в участъка бул. "Тодор Каблешков" и обръщалото на тролей 2.

На следващата година фирма "Проектстройинженеринг – ТП" е глобена с 5599 лева за закъснение от 5 дни на договор с предмет "Пасарелки над р. Владайска". Наложена е санкция на "ГБС – Инфраструктурно строителство" в размер на 13 718 лева заради закъснение на подмяната на капаци на шахти и решетки на улични оттоци в София.

Източник dnevnik.bg.