Румен Христов, управител на „М-Бус“:Споделените пътувания не трябва да се превръщат в бизнес

„В услуга на приятелски начала няма нищо лошо, но пускането на обяви повече от два пъти седмично вече е бизнес, който не плаща данъци", заявява Христов

Знаете ли какво е споделено пътуване? „Споделеното пътуване вярва, че да пътуваш може да бъде евтино, зелено и забавно. Като споделяте пътуването си, Вие пестите гориво и пари, намалявате вредните емисии и се запознавате с нови приятели." Това гласи красивото описанието на един от най-популярните сайтове за споделени пътувания до дестинации в страната и чужбина. То обаче спестява информацията, че пътникът не е застрахован по време на пътуването и никой не носи отговорност за здравето и живота му при злополука, както и, че липсват гаранции дали превозното средство еминало технически преглед и е изправно. Това са част от опасностите, които дебнат потребителите.

За транспортния бранш сайтовете и фейсбук групите, предлагащи услугата, са нелоялна конкуренция и рай за сивия сектор.„В споделеното пътуване на приятелски начала няма нищо лошо, но пускането на обяви повече от два пъти седмично до далечни дестинации вече е бизнес, който не плаща данъци. При отваряне на сайтовете могат да се видят обяви от един и същ профил, предлагащ пътувания от Велико Търново до Бургас седем дни в седмицата. Нима е редно този човек да осъществява нерегламентирана дейност?", пита управителят на транспортна фирма „М-Бус" Румен Христов. На година дружеството плаща над 1 милион лева данъци, които отиват в държавната хазна. Средствата за заплати на персонала, здравни и социални осигуровки, застраховки на пътниците са друга част от разходите, които фирмата прави.

Сивият сектор, който върти бизнес през сайтовете за споделено пътуване, има чиста печалба и ощетява държавата. На отговорните институции обаче е трудно да прилагат регулация в интернет, особено след като потребителите искат услугата, защото за тях на първо място е да спестят от цената.„Нямам нищо против някой, който наистина пътува по работа, да сподели пътуването си и да спести, но тези, които целят печалба, трябва да бъдат регулирани. И докато държавата търси нужните механизми, нека фейсбук групите и сайтовете блокират превозвачите , които пускат обяви повече от два пъти седмично.", предлага Христов.Важно за пътниците е да знаят, че билетчето, издавано в касовите салони и автобус на легалните превозвачи като „М-Бус", играе ролята на застрахователна полица. В случая фирмата има сключена застраховка „Злополука на местата", която гарантира сигурност, защото покрива телесни повреди, получени при инцидент по време на пътуването. Затова независимо какъв платен превоз ползват, гражданите трябва да изискват да им бъде издаден билет и да го пазят до края на пътуването.

 

24 часа

Автомобилен транспорт

Датската компания за автомобилен транспорт Dania Connect получи три нови камиона Mercedes Actros с прибиращи се слънчеви панели. Панелите подобряват разхода на гориво, а също така и позволяват да се […]

Автомобилен транспорт

Изграждат нов жп възел в Унгария

Metrans, част от логистичнта компания HHLA, изгражда още един железопътен терминал в Унгария, за да разшири транспортните си услуги по Адриатическия коридор и към Южната и Югоизточна Европа. За тази […]