Три обединения и две самостоятелни компании – всичките български и всичките с опит в строежа на софийското метро, участват в търга за изграждане на 630 м тунел и една метростанция. Това стана ясно след отварянето на техническите оферти на кандидатите в сградата на "Метрополитен". Поръчката е за станция "Хаджи Димитър", а отсечката е част от третия лъч на метрото и представлява продължението на неговата централна част – от Малък градски театър до бул. "Владимир Вазов" след "Подуене". Прогнозната стойност на обществената поръчка е 45 млн. лв.
Без изненади
Всички участници (виж таблицата) са участвали в изграждането на метрото или вече са се явявали на предни търгове, но в различни конфигурации. Този път сред кандидатите няма нито една чуждестранна компания. Единствено "Свеко енергопроект" (която също е работила по метрото) с шведски акционери се включва като подизпълнител на "Трейс груп холд". "Трейс" пък имат предимството да строят съседната метростанция – тази при Малък градски театър.
Поръчката е сравнително малка по-мащаб в сравнение с предните – едва 630 м двупътен тунел и една метростанция. Тя беше обявена няколко месеца след големия търг за над 400 млн. лева за 7 станции на метрото и близо 7 км нови линии. Причината – тя ще се изгражда по друг способ – нов австрийски тунелен метод. По-голямата част от централния участък на третия лъч на метрото (кв. Горна баня – кв. "Левски") ще се изгражда по щитов метод – с голяма тунелопробивна машина. Само за участъка при метростанция "Орлов мост" ще се използва въпросният австрийски метод, при който се работи на отделни малки участъци.
Другата причина беше неяснотата на "Метрополитен" с какъв бюджет ще разполага за изграждането на метрото през новия програмен период. Засега сумата е малко над 360 млн. евро, с които трябва да се финансират новите линии, новите метровлакове и ново депо.
Поръчката
Настоящата поръчка е за продължението от "Заимов" до бул. "Владимир Вазов". Тя включва изграждането на една метростанция (МС5) и 630 м двупътен тунел, който ще минава под жп линиите на "Подуене". Интересното е, че линията на метрото ще има "служебна връзка" с минаващата отгоре жп мрежа, която ще се използва за вкарване на метровлакчета. Избраният строител трябва да изготви проект и да изпълни строителството в срок, не по-дълъг от три години. Идеята е тази метростанция и тунел да са готови заедно с останалите от първи (централен) етап на третия лъч на метрото през 2019 г. При класирането техническите предложения ще имат малко по-голяма тежест от цената. Ценовите оферти ще се отворят след около месец.
Източник : www.capital.bg