Спират ТИМ за концесия на летище „София“!

Първият грандиозен скандал за 2016-а година вече е налице – така очакваната концесия на летище „София“ ще отиде в неочаквани ръце. От свой източник в Министерския съвет BIG5 научи, че след Нова година управляващата партия ГЕРБ ще пренебрегне ТИМ за концесията на аеропорта, за да го отдаде за 35 години на китайска компания. Варненската икономическа групировка иска да вземе столичното летище, за да улесни бизнеса на своята авиокомпания „България Еър“. Намерението й обаче ще бъде стопирано от управляващите за сметка на чуждестранния инвеститор. Очакваният приход от концесията е 600 милиона лева, който ще бъде получен еднократно и ще отидат за покриване задълженията на БДЖ.

„Надяваме се концесията на летище София да бъде достатъчно голяма, за да може да покрива задълженията на железниците“, заяви той на 16 септември пред депутатите от ресорната комисия. Едновременно с това сумата от 600 млн. лв. силно напомня тази, нужна на железниците за оздравяването им. Ако сценарият е такъв, това би означавало, че поредното спасяване на БДЖ ще е за сметка на летището, тъй като залагането на толкова висока еднократна цена най-вероятно ще се отрази негативно на възможностите от държавата да иска от концесионера и инвестиции в него. Проблеми от това решение може да има и за бюджета, пише „Капитал“.

През 2006 г. германската компания „Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт“ спечели конкурса за аерогарите във Варна и Бургас и ги пое за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от 2008 г. официално са на компания от групата „Химимпорт“, зад която стои ТИМ. „Химимпорт“ пък е собственик и на авиопревозвача „България ер“. Сред летищата, които Fraport управлява, освен Варна и Бургас, са и тези във Франкфурт и в Лима, където компанията има 70% дял.

От няколко години двете черноморски летища заедно изпреварват по брой пътници столичното, като за 2013 г. те вече са 3,8 млн., или с 5.5% повече от предходната година. Летището във Варна е обслужило 1.32 млн. души, а това в Бургас – 2.5 млн. души. През 2013 г. „Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт“ реализира ръст от почти 60% на приходите си спрямо предходната. Постъпленията достигнаха 198 млн. лв., а печалбата – 26.7 млн. лв. Половината от приходите идват от строителството, което е ангажимент на компанията по концесионния договор. 

Според източник от летище „София“ пък всеки месец служителите на аерогарата би трябвало да пролучават бонус към заплатата от около 4-5%, които зависят от броя на пътниците, обслужени за периода. От години обаче сумите не са стигали до работниците, а са отивали за спасяването на БДЖ.

Източник: BIG5.BG

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]