Трагедията в Хитрино: какво знаем и какво не

Трагедията в Хитрино: какво знаем и какво не

Човешка грешка, съпричинена повече или по-малко от лошата инфраструктура, а може би и от технически проблем. Това са до момента основните предположения за влаковата катастрофа в Хитрино.

Призори в събота, 10 декември, мощен взрив разтърси шуменското село, след като на гарата, която се намира в самия му център, дерайлира влакова композиция с цистерни пропан-бутан и пропилен. Една от цистерните при преобръщането е пробита, а изтеклият газ се е запалил в огромна моментална клада. Резултатът: 7 загинали, много ранени, изпепелено село. Хората са вадили горящите си близки изпод развалините. След това всички бяха евакуирани и до момента не е ясно кога ще могат да се върнат.

Травмите сред жителите на селото, където всички се познават, вероятно няма да избледнеят поне за поколение. По тъжна ирония на съдбата първата влакова катастрофа в България през 1867 г. е станала именно при Хитрино, тогава гара Шейтанджик. Всички признават, че тази жп линия – първата в България, е стара, амортизирана и отдавна за ремонт. В последните 50 години на два пъти е причина за подобна трагедия.

За причините

Ако питате експертите, в железниците правилото е, че такова тежко произшествие никога не се случва само по вина на един-единствен фактор, а винаги след натрупване на обстоятелства. Железопътният транспорт е сложна и консервативна система, посочва Симеон Ананиев, преподавател във Висшето транспортно училище и председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи. "Само от една грешка много рядко се получават катастрофи и аварии. Когато обаче се натрупат грешки, тогава системата се разпада", коментира той. Експертизата ще докаже дали само превишена скорост е била достатъчна за дерайлирането в този случай или има такова натрупване: слаби релси, повреди на стрелката, нова сигнализация и т.н.

Много е вероятно тримата машинисти, които сега са уплашени и в шок (по думите на управителя на фирмата превозвач "Булмаркет"), единствени да понесат наказание за случилото се. Така поне става при предишните влакови инциденти с трагичен резултат, като пожара във влака София-Кардам, катастрофата при гара Калояновец и др. (виж карето)

Разследванията на подобни произшествия по правило не се правят по свидетелски показания, а на база на данните от множество сложни технически експертизи – анализ на черните кутии на двата локомотива, на спирачния път, на състоянието на инфраструктурата, елементите на композицията, причините за пожара и т.н. Всякакви опити към момента да се анализира и да се търсят причините биха били малко или много спекулативни и непрофесионални.

За влака

Експерти сочат, че най-вероятно влаковата композиция е била правилно съставена, а цистерните са били в много добро състояние, затова въпреки огъня са останали непокътнати. Локомотивите също са в движение. Но все още няма официални данни за превишаване на скоростта.

Всъщност това, което повечето хора не знаят, е, че няма нормативно установена максимална скорост за движение на влакове въпреки чудовищния обем от регламентация, на която е подчинена тази дейност. Скоростта за всеки участък от пътя се задава в графика за движение на влаковете, който се изготвя от Национална компания "Железопътна инфраструктура" за всяко междугарие поотделно, коментира за "Капитал" Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите. Предполага се, че лошото състояние на тази част от жп линията се калкулира в графика при определяне на скоростта на движение. Българската жп инфраструктура по принцип е проектирана да издържа на скорост до 130 км/ч, но обикновено товарните влакове не се движат с повече от 80 км/ч, казва Бунев.

За реакцията на властите

Данните от допитване на "Алфа рисърч" за предаването "Референдум" по БНТ показват, че 76% от запитаните са заявили, че институциите адекватно са предприели необходимите действия. Хубаво е, че гражданите имат подобно усещане въпреки трагедията. Но е трудно да се каже дали това е следствие на реални действия или умел пиар.

Откъде ще дойдат парите
10 млн. лева предостави кабинетът за възстановяване и социално подпомагане в Хитрино.
20 млн. лева отпуска Европейската комисия за инфраструктурата и разкриване на временни работни места. Средствата са от Програмата за развитие на селските райони.
1 145 965 лева дарения са постъпили само за първите три дни в кампанията на БЧК. От тях 827 873 лв. са дарени с SMS, 318 091 лв. по банков път и 3 350 лв. онлайн дарения.

Моята работа е да възстановя селото, напролет всички разрушени къщи ще бъдат възстановени, обяви премиерът в оставка Бойко Борисов при посещение в Хитрино. Там той се снима с пожарникарите и обеща да бъде възстановен и селският стадион. Уволни държавни служители заради банкет. Правителството задели 10 млн. лева за възстановителни работи. Всички парламентарни партии обявиха, че се включват в дарителската кампания с пари от субсидиите си (които дни по-рано запазиха въпреки референдума, който поиска да бъдат намалени).

Държавата ще плати милиони левове за възстановяване от щетите, въпреки че и общинската собственост, и превозвачът трябва да имат застраховки. Пазарът обаче не работи, защото същата тази държава е позволила и общините, и превозвачите да се застраховат на стойности, които са далече от реалната цена на възстановяването. Така всички поемат разходите за бедствия, които застрахователният пазар би трябвало да може да поеме.

Има държави по света, където се говори за железници от ново поколение, за влакове, които се движат по тръби, както припомниха някои от многото жп експерти, които тия дни коментираха случая. В България трагедията в Хитрино отвори спора редно ли е линията, по която се движат и товарни композиции с опасни товари, да минава през центъра на селото.

28 февруари 2008 г. При пожар във влака София – Кардам близо до гара Червен бряг загинаха 9 души, а други девет бяха ранени. За инцидента бяха обвинени трима служители на БДЖ, чиито присъди бяха окончателно потвърдени от ВКС през юли 2013 г. Бившият директор на поделение "Спални и специални вагони" в БДЖ Георги Иванов е осъден на 1.5 години условно с три години изпитателен период. Шафнерът на влака Георги Георгиев – на 3 години условно с 4-годишен изпитателен период. Началникът на влака Иванка Костадинова – 2.5 години условно, също с четиригодишен изпитателен срок. Тримата солидарно с БДЖ "Пътнически превози" бяха осъдени да платят 1.9 млн. лв. обезщетение на близките на загиналите, както и разноските по делото.

14 август 2013 г. Влакова композиция с цистерни с пропан-бутан на фирмата "Газтрейд" се запали в района на село Езерово, община Белослав. Инцидентът се случва при прехвърляне на газа от жп цистерната в автоцистерна. Ранени са 11 души, един човек по-късно почива в болницата. По информация на говорителя на Окръжна прокуратура – Варна, Радослав Лазаров разследването е пред приключване, а за причиняване на инцидента поради немарливост са обвинени двама души.

12 юли 2014 г. В района на жп гара Калояновец, област Стара Загора, дерайлира бързият влак София – Варна, загина машинистът на влака. Няколко десетки души бяха ранени, четирима получиха тежки и средни телесни повреди. За катастрофата бе обвинен помощник-машинистът Христо Тиляшев, който е управлявал влака. Делото стартира в Старозагорския окръжен съд през февруари 2016 г., Тиляшев получи присъда от 8.5 години затвор. Той обжалва пред Пловдивския апелативен съд, който през май отмени присъдата заради тежки процесуални нарушения и върна делото на ОС – Стара Загора, за ново разглеждане. Очаква се произнасяне на присъда през януари догодина, за когато е насрочено следващото заседание.

Източник : www.capital.bg

ЖП транспорт

Транспортното министерство не се отказва от трите лота за обществената жп услуга, но ще обсъди предложени от експертите корекции

декември 2, 2024

Транспортното министерство заяви твърдото си намерение да продължи с плановете за разделяне на обществената железопътна услуга в три лот…