Централна гара София върви от бардак към Европа.

След няколко неуспешни опита през годините през април започна ремонтът на централната жп гара в София. Засега лентата ще се режe в края на 2015 г . Кметицата Фандъкова пък обеща предгаровото пространство да стане място за култура на младите хора. Ще видим. Както казват, обещанията не са като изпълнението.
 
Фасадата на гарата посреща човека с мръсни прозорци и с около десетина неработещи врати. Самата чакалня е като гълъбарник и врабчарник. Плочките напомнят дедо Адамово време и ако не Сътворението  на света, то поне на построяването на  самата гара, което е  през далечната 1974 година. Оттогава всичко е оставено на изживяване. Няма как да не почувствате липсата на климатици през лятото. През зимата пък е за моржове, защото няма отопление. Почти всички съоръжения са амортизирани и не работят. Ето така беше само допреди един-два месеца. Сега на гарата кипят ремонти.
 
Експертите са категорични, че вместо да се гради нова гара е по –изгодно да се рехабилитира старата , макар да е от времето на зрелия социализъм .. Разрушаването й няма да позволи да се влезе във финансовите рамки на проекта, смята ръководителят на екипа за изграждане на гарови комплекси в Национална компания железопътна инфраструктура Ивайло Дженев. Според него зданието е голямо, хубаво, здраво като конструкция, така че една рехабилитация ще е по-добра за обществото На първо време ще се подсили конструкцията на гарата според новите антиземетръсни изисквания.
 
Така ще изглежда Централна гара след време
 
Конкурсът за ремонт на гарата беше спечелен от обединение между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" с оферта за 56 млн. лв. без ДДС. Задачата е да се  модернизира сградата, пешеходния подлез, да се поставят нови перонни покрития и настилки, да се изгради външен и вътрешен подземен паркинг, да се повиши енергийната ефективност на сградата. След рехабилитацията Централна гара София ще бъде напълно архитектурно обновена, отговаряща на изискванията за енергийна ефективност. 
 
Тук ще се реже лентата
 
Докато трае ремонтът, гарата няма да бъде затваряна. Сградата ще бъде санирана, ще се обособят кафенета и места за хранене, а чакалните ще бъдат изцяло ремонтирани. Всички асансьори и ескалатори ще бъдат подменени с нови, а освен това ще има и чисто нови, според архитектурния проект. Информационните табла също ще се сменят. Пешеходният подлез към 6-те перона  ще бъде изцяло ремонтиран. Ще бъде направен вътрешен подземен паркинг с приблизителна площ 700 кв.м и външен паркинг на близо 6 хил. кв.м площ. Всички инсталации – ВиК, електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична и прочие, ще бъдат подменени. дограмата – прозорци и врати, пожарно обезопасяване, инсталационно осигурена, с възможности за получаване на услуги от първа необходимост, както и такива за приятен престой на територията на приемното здание с топли и удобни чакални. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност. Леле, колко хубаво звучи всичко.
 
Вече се вихрят майсторите  в източната част на жп гарата, а западната се ползва от пътниците. Влаковото движение няма да бъде спирано по време на целия ремонт на жп гарата, надяват се от Национална компания НКЖИ, които отговарят за ремонта на гарата.
 
Гишетата за билети са преместени на приземния етаж в лявата част. Граждани периодичво  проплакват от мръсотията и лошата миризма , която от години  та до днес приютява клошари и бездомници. Но щом като искат европейска гара, ще потраят. Дано само сроковете се спазят.
 
При първият етап от ремонта няма да има промени в разписанието на пристигащите и заминаващите влакове. По-късно за 60 дни ще бъдат затворени 13, 12, 11 и част от първи коловоз, като промените ще бъдат съобщени по-рано.
 
Шефът на железопътната инфраструктура Милчо Ламбрев обяснява. че когато е била изградена през 1888 г. Централна гара – София е била най-голямото подобно съоръжение на Балканите. Но  и днес гарата не е загубила своето значение, защото тъкмо в нея се пресичат три европейски транспортни коридора – 4, 9 и 10.
 
Гнойна пъпка на София и днес продължава да бъде  предгаровото пространство. И може би с право експертът Дженев прехвърля горещата топка на отговорността за Ротондата като общинска собственост на столичната кметица и на кмета на община «Сердика». Те имат думата, защото ремонтът на това престранство не се включва в проекта за ремонт на гарата.
 
В столична община знаят това и също обещават  работа. Йорданка Фандъкова припомня,  че доскоро булевардите и улиците пред гарата са били занемарени, но след изграждането на втори лъч на метрото пътните отсечки са били изцяло ремонтирани.  В момента се изгражда участък от метрото до летището, който ще е готов след една година. Проектът  създава истинска интермодалност – нещо, което е съвременна, ефективна форма за организация на транспорта”, хвали се столичният кмет. Но само месец след думите на кметицата софшанци са кръстили това място, вече опикано и «минирано» «зоната на здрача».
 
В подлезите на предгаровия площад е още по –страшно. По страшно е дори и от  подземията на парижките потайности. Смрад, урина, цигани, клошари, помияри. Това е. Преминаването през лабиринта е нещо като да изгледаш едновременно „Индиана Джоунс" и „Завръщането на живите мъртви". Тъмнината, мръсотията и неизвестността дебнат зад всеки ъгъл, а съпровождащият аромат на неподдържана с години тоалетна те кара да проклинаш мига, в който си направил грешката да минеш през  подлеза.
 
Най-отчайващо е   в походите към бул. «Христо Ботев». Няма осветление. От таваните висят железа и кабели. Плъховете са с олимпийски размери. Охранители и полицаи в района не се вяскат, макар че Второ районно е на крачки от мястото. Община «Сердика» също е със затворени очи, макар че също е само на стотина метра от гарата. Хиляди гости на столицата от страната и чужбина идват с влакове в София и от вагона попадат в една голяма тоалетна, посрещнати за «Добре дошли!» от мургави проститутки, кучета, разбити магазити, мръсотия и смрад. Картиката е мила и родна, държавата я няма, а чиновниците и преди и сега не носят отговорност за своето безхаберие.
 
Столичната кметица и кметът на «Сердика» иначе  рисуват розово бъдеще и за предгаровия площад. Те уверяват, че се  работи активно, за да може това пространство да бъде предоставено на младите хора, които се занимават с култура и занаяти. По думите на кметовете те имат огромно желание да стопанисват пространството, а пък общината ще им помогне, така че в рамките на кандидатурата на София за Европейска столица на културата да превърнем това знаково пространство за града от непривлекателно и отблъскващо място   в младежки артцентър . На 5000 кв.м. площ се предвижда да има център за модерно изкуство, а  празните павилиони в подлезите да станат ателиета, работилници и репетиционни за танци.
 
Източник: www.frognews.bg
 
Във всеки един европейски град гарата е едно от лицата му пред света. Дали то ще е грозно или красиво, предстои да видим в края на 2015 г. Дано от бардак гарата и пространството пред нея замиришат на Европа. 
 
Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]