Цялата „Хемус“ става приоритет. София – Калотина отива в „Транзитни пътища VІ“

 

Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова оповести пренареждане на приоритетите по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020". Тя предложи българското съфинансиране за пътните проекти да стане 50%, за което ще се преговаря с Европейската комисия в началото на септември. По този начин от 1.9 млрд. евро за ОП ТТИ 2014 – 2020 (заедно с българското съфинансиране) бюджетът на програмата да достигне 2.5 млрд. евро. Идеята да се увеличи българското съфинансиране за транспортните проекти лансира бившият транспортен министър Данаил Папазов, но тя не получи подкрепа. В случая важно е и политическото решение, и становището на министъра на финансите.

Приоритет за нашето правителство е цялостното изграждане на АМ "Хемус", каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на пресконференция за представяне на резултатите от анализа на работата по инфраструктурните обекти с европейско финансиране. Проектът за цялото трасе ще бъде включен в обхвата на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. и ще бъде разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро.

"Ще предложим на Европейската комисия да се увеличи националното съфинансиране за пътни проекти до 50%", каза министър Ангелкова. По този начин общият бюджет на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. ще нарасне на около 2.5 млрд. евро. Средствата са необходими за реализация на основния приоритет в пътния сектор – доизграждането на АМ "Струма", както и стартиране на работа по тунела под връх Шипка. Индикативната стойност на лот 3 от магистралата, която ни свързва с Гърция, е 750 млн. евро, а строителството под Шипка се оценява на 150 млн. евро.

В жп сектора ще се работи за завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. В рамките на този програмен период се модернизират три отсечки, а индикативната стойност за завършване на цялата линия е 320 млн. евро. "Много важно е и изграждането на линията Елин Пелин – Септември. Проектът е разделен на два участъка, като е реалистично до 2020 г. да успеем да изградим трасето Елин Пелин – Ихтиман, което е с индикативна стойност от около 270 млн. евро", допълни транспортният министър. Предвижда се отделен проект да бъде подготвен за модернизация на някои ключови гари по протежението на проектите, които се реализират по ОП "Транспорт".
"Жп линията Драгоман – София – Елин Пелин ще бъде първият проект, който ще подадем за кандидатстване по Механизма за свързана Европа (Connecting Europe Facility)", съобщи още Николина Ангелкова. Прогнозната му стойност е приблизително 198 млн. евро. Трасето обхваща около 65 км и е разделено на три участъка. Набирането на проекти по механизма ще започне от началото на септември и НКЖИ има пълна готовност да го предложи на ЕК. Той отговаря на всички изисквания на програмата и се надявам, че ще получи необходимата подкрепа, допълни министърът.

Другите приоритетни проекти, които се подготвят за кандидатстване по механизма, са жп линията Видин – Медковец и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.

Източник: http://stroitelstvo.info, 03.09.2014г.

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]

ЖП транспорт

БДЖ се провали и в опитите си да наеме 5 локомотива

Закъсалите държавни железници БДЖ успяха да провалят поредна обществена поръчка през последните месеци. Компанията прекрати процедурата за наем на локомотиви, на които разчиташе за „върже графика“. Бюджетът на процедурата бе […]