Великобритания предприема решителни стъпки за модернизиране на своята железопътна система, като обмисля присъединяване към паневропейска организация за финансиране на подвижния състав, пише изданието politico. Това решение идва в контекста на нарастващото напрежение в сектора и необходимостта от подобряване на услугите за пътниците.
Правителството на премиера Киър Стармър, което се ангажира с национализация на железопътния транспорт, търси нови начини за осигуряване на финансови средства. Сред разглежданите опции е членство в Европейската компания за финансиране на подвижен железопътен състав (Eurofima), базирана в Базел, Швейцария. Организацията предоставя изгодни условия за финансиране на нови влакове на своите членове, сред които са страни извън ЕС като Норвегия и Турция.
От 90-те години британските железопътни оператори разчитат на частни компании за подвижен състав (ROSCOs) за наемане на влакове. Тази система обаче доведе до значителни увеличения на разходите, което рефлектира върху цените на билетите и качеството на услугите. Според данни на Националната одитна служба, наемните такси за влакове са почти удвоени през последните пет години и сега съставляват една четвърт от всички разходи на операторите.
Присъединяването към Eurofima би осигурило на Великобритания алтернативен и по-достъпен начин за финансиране на нови влакове, като същевременно намали зависимостта от ROSCOs. Според правителствени представители, това би било стратегическа стъпка към изграждане на по-добра железопътна инфраструктура и укрепване на транспортните връзки както вътре в страната, така и с Европа.
Въпреки че Великобритания напусна Европейския съюз, този ход подчертава значението на международното сътрудничество за справяне с предизвикателствата в транспортния сектор. Решението може да подобри не само качеството на железопътните услуги в страната, но и да покаже готовността на правителството да работи с европейски партньори в ключови области.